Als leidinggevende wil je niet alleen dat iedereen in het team zijn werk goed doet, het liefst wil je ook dat iedereen gelukkig is en met plezier de functie uitoefent. Natuurlijk hebben werknemers wel eens een baaldag, maar hoe zorg je dat ze zo blij mogelijk aan hun werkdag beginnen?

Zo zorg je voor gelukkige werknemers

Voor wie wel eens met z'n handen in het haar zit omdat werknemers blijven hangen in gemopper, niet helemaal doen wat je vraagt of aangeven niet gelukkig te zijn, kan het onlangs verschenen Handboek Werkgeluk (2020) soelaas bieden.

De auteurs - psychologen Erwin Klappe, Ad Bergsma en Onno Hamburger - spraken 26 experts over het thema werkgeluk. Conclusie: werknemers kunnen zelf de regie pakken om gelukkiger te worden, maar managers moeten toezien op de basisbehoeftes van het personeel. Denk aan autonomie, genoeg tijd om te doen wat je moet doen, gezelligheid op de werkvloer en uitdagend werk.

handboek werkgeluk tips
Bol.com

SHOP HET HANDBOEK WERKGELUK

Leuk werk

Het salaris, de leaseauto of de kantoorborrels zijn leuk, maar uiteindelijk niet doorslaggevend als het gaat om werkgeluk. De inhoud van het werk - je zou het bijna vergeten - is toch eigen het belangrijkste.

Vooral afwisseling en verschillende soorten taken hebben, is essentieel. 'De inhoud van het werk staat samen met werksfeer en collega’s vrijwel altijd bovenaan in het lijstje als we vragen naar de redenen om te blijven bij de organisatie. Samen vormen ze de kern van werkplezier: leuk werk met leuke mensen', schrijven de auteurs.

Let op de werkdruk

Ook de werkdruk is belangrijk voor het geluk op het werk. Als die niet goed is, kun je als werknemer behoorlijk ongelukkig worden.

Het lastige: de werkdruk moet precies goed zijn. Zowel te hoog als te laag, zorgt voor ontevreden medewerkers. Werknemers met een hoge werkdruk, die daar geen last van hebben, blijken het gelukkigst. Logisch wel, ze worden uitgedaagd, komen in een flow en ervaren voldoening als taken tóch lukken.

Het is echter een dunne scheidslijn. Het kan zomaar dat die ene klus net te veel is voor iemand, waardoor-ie er wel last van krijgt. Dan keldert het werkgeluk naar beneden. Peil dus regelmatig hoe werknemers de werkdruk ervaren.

Communiceer meer dan nodig lijkt

Als je mensen vraagt wat er beter kan in het bedrijf of organisatie waar ze werken, zeggen ze bijna altijd 'de communicatie'. Zelfs als er in een bedrijf veel gecommuniceerd wordt, kan het nog altijd beter.

Zorg dus dat je veel laat weten aan de werknemers over waar je mee bezig bent, wat er gebeurt in de organisatie en noem maar op. Hoe meer, hoe beter, echt. Communiceer zoveel dat je denkt dat het veel te veel is, dan is het waarschijnlijk ongeveer goed.

Help werknemers doorgroeimogelijkheden te zien

De auteurs van Handboek Werkgeluk schrijven dat veel werknemers een organisatie verlaten omdat er geen doorgroeimogelijkheden zijn. 'Toch blijkt het voor veel managers nog onvoldoende duidelijk dat mensen laten groeien een essentieel onderdeel van hun werk zou moeten zijn.'

Dat betekent niet dat je als manager alles voor moet kauwen, maar je kunt wel gesprekken voeren en vragen stellen, zodat iemand erachter komt wat hij wil. Dat maakt het alweer makkelijker om mogelijkheden te zien. Als iemand wel weet dat hij wil doorgroeien in de organisatie, maar niet weet waarheen of hoe, zal er weinig gebeuren. Maar heb je helder wel helder waar je naartoe wil, dan ben je meer gespitst op nieuwtjes over posities die vrijkomen of je kijkt vaker naar interne vacatures.

Autonomie

Een van de belangrijkste punten als het aankomt op werkgeluk is autonomie. Dat gaat over de vrijheid die je krijgt en daarmee het gevoel dat je als werknemer serieus wordt genomen. Onderzoek van TNO (2019) wijst uit dat medewerkers de afgelopen jaren steeds minder autonomie ervaren. Zo ondervond in 2017 45 procent van de medewerkers lage autonomie, terwijl dat tien jaar eerder 38 procent was.

Er zijn steeds meer banen die precies voorschrijven wat mensen wanneer en in welke volgorde moeten doen: scripted jobs. Terwijl het geluk ligt bij de zogenaamde enriched jobs, waarin mensen zelf kunnen bedenken hoe de klant het beste gediend is.

Als het werk het toelaat, laat werknemers dan zelf bepalen hoe ze hun dag indelen of hoe ze bepaalde doelen gaan halen. Uiteindelijk gaat het om het resultaat. Hoe iemand daar komt, is misschien van minder belang. Zeker als werknemers daar uiteindelijk gelukkiger van worden.

BAZAARS Summer Picks

bang  olufsen waterproof speaker
Bang & Olufsen Waterproof Speaker

SHOP NU

Bang & Olufsen
calvin klein badpak
Calvin Klein Badpak
Calvin Klein
clinique zonnebrandcrème spf25
Clinique Zonnebrandcrème SPF25
Clinique
ray ban cat eye zonnebril
Ray-Ban Cat Eye Zonnebril
Ray-Ban