Vanavond gaat dansstuk Strong Language in première. Bazaar trok Eyal nog even aan de mouw.

Vanavond brengt het Nederlands Dans Theater de première van het drieluik Strong Language, met nieuw werk van vermaard choreografe Sharon Eyal. Bazaar sprak haar voor het moment suprême.  

Je hebt intussen al heel veel ervaring. Heb je nog struikelblokken?
'Ik blijf researchen naar dansmoves,
omdat ook ik nog steeds kan leren. En natuurlijk: als ik honderd keer
achter elkaar zou moeten springen, is dat nog steeds erg zwaar – da's
niet lastiger dan het twintig jaar geleden was.'

Je werkt als gastchoreograaf en hebt je eigen dansgezelschap. Beïnvloedt dat elkaar?
'Zeker.
Logisch ook, want alles in mijn leven beïnvloedt elkaar. Een slapeloze
nacht, een regenachtige dag, een rammelende maag, and so on. Dat werkt allemaal op mijn gemoedstoestand, en heeft dus ook effect op mijn werk.'

Heb je zelf favoriete choreografen?
'Een boel: zowel oude
meesters als collega's. George Balanchine, bijvoorbeeld, was een
Russische grootheid. Op z'n twintigste werd 'ie al aangesteld bij Les
Ballets Russes. En de Franse Maurice Béjart, die nogal wat topstukken
heeft geschapen. Van m'n huidige collega's vind ik William Forsythe en
mijn landgenoot Ohad Naharin het noemen waard. Echte vakmannen, maar
waarom kan ik lastig uitleggen – ze raken me, met al hun stukken.'

Je mocht een hoop prijzen in ontvangst nemen. Staat er nog iets op de verlanglijst?
'Ik
heb niet echt een doelenlijstje, maar hoop in de toekomst te kunnen
doorgaan met mijn groep. Verder: een goede moeder zijn en mooie dingen
delen met mensen. En blijven dansen, above all.'

Nog
meer moois: als Bazaar-abonnee krijg je je tweede kaartje voor de
voorstellingop 17 april in Den Haaggratis. Reserveer je kaarten
telefonisch via 070 880 0333 of via www.ndt.nl (maak bij het afrekenen gebruik van de kortingscode: NDT_HB)