Eindexamens en kind stress? Zo maan je je zoon of dochter tot rust

Adem in, adem uit. En neem deze tips ter harte.

Meest gelezen

Lach, ook al is het nep

Het is wetenschappelijk bewezen dat lachen ontstresst en het immuunsysteem verbetert. De Indiase arts Madan Kataria uit Mumbai, ook wel de giechelende goeroe, ontdekte dat in eigen praktijk, en geeft er wereldwijd training in. Volgens de Nederlandse lachtherapeut Saskia van Velzen mag nep lachen ook: 'De fysieke en mentale effecten zijn net zo gunstig als die van oprecht lachen'.

Aai je huisdier, of je vriendje

Brits onderzoek onder leiding van psycholoog Dr. David Lewis wijst uit dat de meeste mensen zich relaxter voelen na het aaien van hun huisdier, en vaak ook blijer, en zorgelozer. Volgens de Nederlandse psycholoog Gert Jan Kloens komen er door aanrakingen, strelen, een knuffel,een hand op je arm, sowieso stoffen vrij die stress verminderen. Je vriend aaien (of andersom) kan dus ook.

Advertisement - Continue Reading Below

Las een chocolademeditatie in

De Amerikaanse coach Caryl Derenfeld zweert bij chocolademeditatie. Zo werkt het: kies een reep die je nog nooit of lang geleden hebt gegeten. Open de verpakking, snuif de geur op en laat die over je heen komen. Breek een stukje af en kijk er aandachtig naar. Leg het op je tong en laat de smaak tot je doordringen, verzet je niet als je geest afdwaalt, maar breng hem rustig terug naar het nu. Als de chocola helemaal gesmolten is, slik het dan langzaam en bewust door, en ga dan verder met het volgende stukje.

Doe even helemaal niets

Internationale psychiaters zijn voor het vruchtbare niets doen. De Nederlandse neurobioloog Eddy van der Zee onderschrijft dat: 'Het is goed voor je brein om even niks te doen. Je hersenen schakelen over naar een waakstand, waarin ze niet op de buitenwereld gericht zijn, maar dingen sorteren.'