Rosanne Hertzberger, columniste van NRC, stelde onlangs de legitieme vraag of adverteerders moeten willen dat zij te zien zijn op vrouwonvriendelijke platforms, zoals GeenStijl en Dumpert.

'De trollen van GeenStijl worden betaald door mainstream adverteerders,' aldus Hertzberger in haar column voor NRC. 'Die moeten weten wat ze mogelijk maken.' Dit statement werd opgevolgd door Volkskrantcolumniste Loes Reijmer die een artikel schreef over de seksistische cultuur binnen de eerdergenoemde platforms. Ook Volkskrantjournaliste Heleen Mees riep bedrijven op om te stoppen met adverteren op vrouwonvriendelijke websites.

GeenStijl bewees deed er vervolgens een schepje bovenop en nagelde de genoemde vrouwen virtueel aan de schandpaal. 'Een virtuele verkrachting', volgens Hertzberger.

Een aantal adverteerders trokken zich inderdaad terug, nu is het wachten op de rest. Niet alleen bedrijven kunnen zich overigens uitspreken over de zaak, ook vrouwelijke journalisten kunnen de 'petitie' ondertekenen. Bekende namen tot dusver: Eva Jinek, Claudia de Breij, hoofdredacteur van Elle Edine Russel en Bazaars eigen hoofdredacteur Cécile Narinx.