Wie interesse heeft in het Russische kan per direct terecht in Amsterdam. Een tentoonstelling over Rusland in - natuurlijk - De Hermitage. En Onegin, van Tsjaikovski naar de roman van Poesjkin, door het Nationale Ballet.

Romanovs & Revolutie

Je loopt De Hermitage binnen, aan de Amstel en hup, je dompelt je onder in het Rusland van 1917. In de entreezaal is een kopie gemaakt van de passage in Sint-Petersburg, een overdekte winkelstraat die er nog steeds is. Links en rechts etalages, zoals in werkelijkheid, alleen niet gevuld met koopwaar, maar met toepasselijke objecten: baljurken uit die tijd, prachtige porseleinen poppen, portretten.

Er worden beelden geprojecteerd van het Rusland van toen, er wordt een verhaal verteld. Het verhaal van de welvaart die er in die tijd heerste, maar ook van de politieke onrust en uiteindelijk de moord op de keizerlijke familie.

Indrukwekkend, vooral omdat je niet alleen de politieke, maar ook de persoonlijke geschiedenis van de tsarenfamilie meekrijgt. Hoe de ziekelijke tsaar Nicolaas de tweede smoorverliefd werd op zijn wat koele, Duitse prinses Alix, met wie hij een gezin stichtte.

Je leest hun brieven, dagboeken en beseft hoe deze luxe luitjes in een parallel universum leven van paardrijden en bootreizen en nauwelijks beseffen hoe zwaar het leven van hun onderdanen is. Die oogkleppen doen de tsarenfamilie uiteindelijk de das om en daar kun je, na het zien van deze tentoonstelling, ook wel weer begrip voor opbrengen. Tot en met 17 september 2017, De Hermitage, Amsterdam

Onegin

Wie kan er de vrouwelijke hoofdrol in het ballet Onegin van het Nationale Ballet nou beter vertolken dan Anna Tsygankova? Niemand waarschijnlijk, want je gelooft haar meteen. Hoe ze als boekenlezende puber verliefd wordt op de player Onegin, die een ietsje dik in zijn zelfliefde zit en met vrouwen speelt alsof het poppen zijn. Hij wijst haar af, haar hart is gebroken. Jaren later zal zij, inmiddels getrouwd met een man op stand, hem op haar beurt afwijzen. Waarop hij pas beseft wat hij heeft laten schieten. Niet alleen het personage van Tatjana wordt krachtig neergezet, ook de rol van Onegin slaat in als een bom. Zoals hij schrijdt, zoals hij danst, zoals hij duelleert: dit is een regelrechte ladykiller, al doodt hij een man in het verhaal. Een klassiek decor, prachtige jurken in tere tinten en dans op hoog niveau: gaat dat zien. Tot en met zondag 16 februari 2017, Nationale Opera & Ballet, Amsterdam