We weten: zo'n beetje iedere week wordt er wel een nieuw drankje aangekondigd als dé zomerdrank van dit jaar. 

Zo riepen we al dat rosé helemaal terug is - ten koste van witte wijn -, en voor wie nog cooler wil, is daar de wineslushie.

Nu lijkt er een comeback aan te komen van een ouderwets drankje dat in de jaren 80 helemaal je-van-het-was, en standaard, vaak zo tijdens het koken, op de keukentafel stond: sherry. Eerder deze maand werd er in de Rotterdamse Markthal de aftrap gegeven voor een heuse campagne rond dit Spaanse drankje, compleet met een online platform, om zo de mensen wat wijsheid bij te brengen. 

Voor hen die het nog niet weten: sherry is een soort wijn, afkomstig uit Jerez (de Engelsen vertaalden dat als sherry) de la Frontera, in het uiterste zuiden van Andalusië. Alleen wijn uit die streek mag zich zo noemen, en daarom wordt er ook wel eens gezegd: alle sherry is wijn, niet alle wijn is sherry. En destijds razend populair in Nederland: na(ast) de Engelsen waren we de grootste afnemers van de alcoholische versnapering. 

Het drankje doet het goed als scheutje in de soep, maar ook voor of bij het eten. Ook is er een romige variant, die vaak bij het dessert wordt geserveerd. Bovendien doet-ie het ook lekker in een cocktails. Kortom: er zijn veel soorten, en dat maakt sherry dus gelijk zo interessant, en daarom wordt er gelijk ook gepleit voor een comeback, zo verklaart Yuri Pieplenbosch, van marketing agency Alterego op horecatrends.com. 'Sherry heeft alles om de Nederlandse klant te verleiden. Het heeft een geschiedenis, is ambachtelijk en heeft een goede prijs-kwaliteit verhouding.'

Goed. Aan de sherry, dan maar (weer)?