Lekker dan. Wij vrouwen moeten meer betalen voor producten dan de mannen. Een onderzoek van het New York City Department of Consumer Affairs wijst uit dat vrouwen meer betalen voor 'vrouwelijke versies' van producten dan mannen.

Gemiddeld kosten producten met een vrouwelijk tintje 7 procent meer dan dezelfde items voor mannen. Voor het onderzoek werden bijna 800 producten van meer dan 90 merken (verkocht in New York City) onder de loep genomen, waarbij 42 procent van de producten voor vrouwen duurder bleek te zijn. Het fenomeen heeft de benaming gender tax (geslachtsbelasting) meegekregen.

Een roze kinderhelm kost bij de Amerikaanse winkelketen Target bijvoorbeeld $27,99, waar eenzelfde helm in het blauw, de jongensversie dus, een prijskaartje van slechts $14,99 heeft. Eenzelfde prijsverschil werd geconstateerd bij een step, scheermesjes en zelfs sokken.

Vooral producten op het gebied van persoonlijke verzorging kennen de gender taks; daarvoor betalen vrouwen gemiddeld 13 procent meer. Kleding is voor vrouwen zo'n 8 procent duurder.