Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt wanneer je op TikTok grandpa-core of Balenciaga’s towel skirt voorbij ziet komen, maar aan de basis van trends ligt altijd een maatschappelijke ontwikkeling. Zij het crisis, economische groei of een wereldwijde periode van lockdowns. Toch wordt één recente ontwikkeling vaak over het hoofd gezien wanneer we nadenken over de mode van nu: de terugkeer naar de werkvloer. Toegegeven, na een periode van lockdowns konden we ook eindelijk weer uit voor sociale gelegenheden, wat de terugkeer naar kantoren begrijpelijk overschaduwde. Een opleving van feestelijke, kleurrijke en uitgesproken mode (welkom Barbiecore en welkom terug Y2K) is hierbij op zijn plaats. Maar, hand in hand met het heropenen van de wereld, ging toch ook het oppakken van dagen op de werkvloer, inclusief woon-werkverkeer. En zijn dit nou echt de momenten waarvoor we onze kleuren, prints en pailletten uit de kast trekken? Waarschijnlijk niet. Want wat blijkt, niet alleen de heropening van onze sociale levens, maar óók de terugkeer naar de werkvloer heeft een behoorlijk effect op de mode van nu.

Zo beïnvloedt de terugkeer naar de werkvloer de mode

Wanneer je erop let, zijn de grootste trends van dit moment terug te leiden naar deze verandering. De schoenen werden platter, met een heropleving van niet alleen ballerina’s maar ook kitten heels, het mantelpak kwam terug, de tassen werden groter (denk, bruikbaarder voor onderweg) en de shirtless blazer is een van de meest populaire keuzes op de rode lopers van nu. En natuurlijk is er ook nog de grootste trend van dit moment: het minimalisme en de quiet luxury. Een ingetogen viering van de mode door een subtielere vorm van praktische schoonheid en kwaliteit die helemaal geschikt is voor de werkvloer. Online is dit effect omgedoopt tot het ‘back-to-work’-effect. Een theorie die verklaart waarom de populariteit van pailletten, kant en Barbiecore gepaard gaat met quiet luxury en praktisch minimalisme.

Praktische, ingetogen schoonheid

Als er één collectie is die dit gevoel vertaalt als geen ander, dan was dit wel Prada’s AW2023-collectie. Voor de show herinterpreteerden Miuccia Prada en Raf Simons klassieke werk-uniformen. De ontwerpers hoopten hiermee naast ‘slechts schoonheid en glamour’ ook focus te leggen op het belang van de ‘bescheiden’ en ‘simpele’ banen, zo legde ze destijds uit. Het gevolg was een elegante, ambachtelijk indrukwekkende collectie die tóch simpel bleef en daarmee de esthetiek van dit moment omarmt als geen ander. Ook de recente show van Balenciaga is, hoewel op een compleet andere manier, indicatief voor de tendens. Want hoewel de show behoorlijk extravagant was, reflecteert het in de kern het alledaagse en praktische: drukke mensen onderweg met hun boodschappentas en to-go beker in de hand. Het bekende beeld van de NYC-rush, nu óók toepasselijk onder de Californische zon.

Binnen de mode van nu lijkt ook comfort nog steeds te zegevieren, iets waar we na lockdownperiodes waarschijnlijk niet snel afscheid van nemen. Daarmee is een balans bereikt waarmee comfort, dress up en het praktische samenkomen: met een chique, simpele workwear tot resultaat. In plaats van escapisme dat in de mode zo belangrijk is, lijkt deze nieuwe richting daarmee de realiteit niet alleen te omarmen, maar ook te optimaliseren.