In aanloop naar Amsterdam Fashion Week delen we verschillende inzichten met je. Want tijdens AFW zijn het niet de laatste trends die gelden, maar wel aanstormend modetalent, creativiteit, en hoe je een eigen bedrijf of baan in de mode bewerkstelligt. Wat komt erbij kijken? Welke lessen leerden de meest toonaangevende namen in de modewereld along the way? Hoe verdien je geld als startende ontwerper en hoe speel je je eigen merk in de kijker bij pers en (in)kopers?

Ter aftrap spreken we met Danie Bles en Lisanne van Egmond, organisatoren én eigenaren van Amsterdam Fashion Week, over de manier waarop jonge ondernemers kunnen leren van Amsterdam Fashion Week. 'We willen mensen raken.'

Jonge mode-creatieven, opgelet! Zó val je op met een startende onderneming of eigen modemerk >

Programma Amsterdam Fashion Week

Dit jaar wordt Amsterdam Fashion Week geopend door Tess van Zalinge, op een bijzondere plek: het dak van Depot Booijmans van Beuningen. Tess timmert al even aan de weg met duurzame bruidscouture, waarvan ze een deel van deze collectie al toonde tijdens afgelopen Copenhagen Fashion Week. Bovenop Depot Booijmans toont ze voor het eerst de volledige collectie. Daaropvolgend staat Max Zara Sterck op de planning; deze ontwerper focust zich met haar collecties op de bewegingen van het menselijk lichaam, en daarom was een performance wel zo passend. En zo is er voor iedere ontwerper een passende plek; Martan host voor de tweede keer een show, Wandler houdt een pop-up inclusief kunstinstallatie, New Amsterdam Surf Association debuteert met een brand experience bij iso Amsterdam en David Laport houdt een pop-up boetiek.

Synergie door krachten bundelen

Amsterdam Fashion Week staat voor het bundelen van krachten; zo organiseren Ronald van der Kemp en Steve Madden samen een spectaculaire show én borrel, is er een samenwerking met Wanrooij Gallery waarbij kunst en design samenkomen, en organiseert Tim Wes een muzikale aangelegenheid mede mogelijk gemaakt door Fresh 'n Rebel. Het is misschien wel de sleutel tot succes van Amsterdam Fashion Week; jonge modemerken laten excelleren dankzij samenwerkingen met gevestigde namen, binnen én buiten de modewereld. Krachten bundelen leidt altijd tot iets unieks en zorgt voor kansen die er anders niet zouden zijn, vinden Danie en Lisanne. Danie: 'Het is belangrijk om te weten waar Amsterdam Fashion Week voor staat: we zijn een springplank voor jong en duurzaam talent en koppelen hen aan gevestigde namen. Daarmee zijn we in staat om unieke samenwerkingen neer te zetten die creativiteit naar een hoger niveau tillen. We willen iets neerzetten dat mensen raakt.' Lisanne: 'Dit seizoen hebben we gecureerd op basis van visionairs die verantwoordelijkheid nemen om op creatieve wijze innovaties te integreren in bestaande en toekomstige collecties om deze future-proof te maken.'

Een kloppend verhaal

De kracht van Amsterdam Fashion Week (en succes in de modewereld) zit 'm niet alleen in de koppeling van merken en modehuizen, maar ook in een gecureerd programma én community building - twee zaken die centraal staan bij AFW. Danie: 'Onze Hub, dit jaar in Fosbury & Sons aan de Prinsengracht, is een centraal punt van Amsterdam Fashion Week. Het is de plek waar gasten, merken en partners elkaar ontmoeten en een band opbouwen. Om dit mogelijk te maken, is het geweldig dat LVMH en Klarna onze partners zijn. Daarnaast hebben onder anderen NelsonJohnson, Game Face, The Next Closet, Rerun, Salon Heleen Hülsmann en La Tribeau een plek, maar ook Esprit toont een vintage collectie. Ik denk dat juist die combinatie, samen met een sterke curatie en kloppend verhaal, het een succes maken.' Dat geldt ook voor opkomende modemerken; het hebben van een duidelijke visie en goed verhaal staat centraal in elke stap richting een glansrijke toekomst. In een vervolgend stuk uit deze serie komt ontwerper, oprichter en modecreatief Diek Pothoven hierop terug.

Belang van community building

Het bouwen van een hechte community als merk is een vitaal onderdeel van een sterke strategie, vindt Danie. 'Tijdens onze allereerste Hub ontstond er een community van likeminded mensen. Dat is iets dat moet ontstaan, je kunt het niet afdwingen. We zijn inmiddels aangekomen bij de derde editie, en de groep mensen die we hebben samengebracht is sterker met elkaar verbonden dan ooit. Niet alleen omdat ze op zakelijk gebied iets aan elkaar hebben, maar omdat ze om elkaar zijn gaan geven en zich aan elkaar optrekken.' Geloofwaardigheid en credibility spelen net zo'n grote rol; 'We hebben baby steps genomen om te staan waar we nu staan. Je moet niet in één keer het te groot willen aanpakken, maar stap voor stap groeien op een manier waardoor je vasthoudt aan je eigen visie.' Datzelfde geldt voor de partners die ze aantrekken, zoals TikTok en Adyen. TikTok was een logische; in samenwerking met het platform en verschillende modieuze content creators wordt actief verslag gedaan van de week. Zo krijgen de deelnemende merken een nóg groter podium.

Ondanks dat Danie en Lisanne het niet benoemden, is dat misschien wel nóg zo'n sleutel tot succes: naast een aantal besloten shows en evenementen, is de Amsterdam Fashion Week Hub er voor iedereen; en zo wordt de modewereld een stuk democratischer.

In aanloop naar Amsterdam Fashion Week delen we verschillende inzichten uit de modewereld met je, allemaal vanuit een business-perspectief. Want wat is er nodig om een glansrijke carrière in de modewereld te verwezenlijken? Hoe maak je van je dromen werkelijkheid? Aan de hand van eigen inzichten en verhalen van industrie-insiders delen we alle tips en tricks.