Bazaar is bijna 5 jaar! En dat vieren we natuurlijk groots: mét een spectaculair september issue met een line-up aan iconen waar je 'u' tegen zegt. Kortom: een jubileumnummer dat feestelijker is dan óóit, om te bewaren en te koesteren. Ons 'Iconenfeest' ligt vanaf 13 augustus, in de winkels en bij de abonnees. En terwijl we je in dit collector's item de iconen van het heden en de toekomst influisteren, blikken we online terug op die vijf jaar Bazaar, met creative director Piet Paris.

Bazaar 5 jaar

Terugblikken mag niet ontbreken met een jubileum! We stappen even in de tijdmachine, want het gonsde in de mode- en tijdschriftenland toen we de Nederlandse Harper's Bazaar vijf jaar geleden introduceerden. Zo begonnen we met grondlegger Cécile Narinx aan het roer. Grote Nederlandse modellen, als Ymre Stiekema en Nimue Smit, sierden de covers. We pionierden rond thema's als diversiteit. Lanceerden een cover met plus-sizemodel Danielle van Grondelle. Zetten een 73-jarige prachtige vrouw op de cover. Introduceerden de Network Academy in samenwerking met BrandedU. Vierden de vrouw met de Women of the Year Awards. En maakten grafische pareltjes. Waarvoor we werden beloond met drie Mercurs uit tijdschriftenland.

Miluska van 't Lam was fan vanaf het allereerste nummer en werd vorig jaar benoemd tot hoofdredacteur van Harper's Bazaar Nederland: 'Stap voor stap ontwikkelt Harper's Bazaar zich tot een merk dat inspiratiebron nummer één is voor ambitieuze vrouwen die willen investeren in hun ontwikkeling en in hun persoonlijke, tijdloze stijl. Kortom: for well-dressed women with a well-dressed mind. Naast het iconische magazine, vervullen onze events en online wereld een steeds grotere rol, om je 24/7 te empoweren.'

Creative director Piet Paris was vanaf dag één betrokken bij Harper's Bazaar. In de rubriek 'Bazaar 5 jaar: het verhaal achter de cover' vertelt Piet wekelijks over een cover en hoe die tot stand kwam. Deze week: het allereerste nummer van Bazaar.

Het verhaal achter de cover

In september 2014 was het allereerste exemplaar van de Nederlandse Harper's Bazaar een feit. En van meet af aan boog creative director Piet Paris zich samen met de art director van destijds, Tara van Munster, over de vormgeving van de Nederlandse versie.

Piet Paris

Piet Paris staat bekend als mode-illustrator. Zijn illustraties worden al ruim 25 jaar gepubliceerd in verschillende nationale en internationale modetijdschriften. Naar Harper's Bazaar bracht hij behalve zijn getrainde, kritische en eigenwijze oog ook een frisse blik. Van Munster en Paris kregen de schone taak te verwijzen naar dat roemruchte verleden van Bazaar, zonder te bezwijken onder die rijke erfenis - en zonder de Hollandse nuchterheid en kenmerkende Stijl (van Mondriaan tot Bruna) uit het oog te verliezen.

Dit was 'm dan! De allereerste Nederlandse Harper's Bazaar die in de schappen lag en werd geschoten door niemand minder dan fotograaf Wendelien Daan:

Bazaar 5 jaar: eerste cover
Wendelien Daan/Inga Powilleit

Piet Paris over de cover: 'Harper's Bazaar bestaat al sinds 1867 en heeft een Amerikaanse oorsprong. We hadden dus een enorm erfgoed waar we uit konden putten voor de allereerste Nederlandse cover. Daarom besloten we groots te beginnen en er maar meteen drie te lanceren. Drie covers waarbij het model speelde met de witruimte, het witte kader. Net als de Russische en invloedrijkste art directors uit de geschiedenis van Bazaar, Alexey Brodovitch, dat destijds had gedaan. We creëerden met de covers niet alleen de suggestie van een raam, maar maakte ook optimaal gebruik van de witruimte voor de cover. En dat maakte het volwaardige en gedenkwaardige eerste Bazaar-covers.'

Brodovitch is voor Piet Paris nog steeds leidend in zijn dagelijkse werk. Of het nou gaat om zijn tekenwerk of zijn werk voor Harper's Bazaar Nederland. Piet over Brodovitchs werk tegen Bladendokter: 'Zijn werk is complex en kent meerdere lagen die volledig tot hun recht kwamen in Harper's Bazaar.'

Bazaar 5 jaar: het verhaal achter de cover
Wendelien Daan

Brodovitch

Wie was Brodovitch? In de jaren dertig werden pagina's volgepropt met beeld en tekst. Brodovitch was art director en kwam met een duidelijke tegenreactie: hij creëerde space op een bladzij. Icoon en oud-redacteur van de Amerikaanse Harper's Bazaar, Diana Vreeland, die met hem samenwerkte zei daar ooit over: 'Wit papier gaf Brodovitch het gevoel van de sneeuw in zijn geboorteland Rusland, een puurheid die hij nergens anders kon vinden.' Brodovitchs legacy is tot op de dag van vandaag terug te zien in de Nederlandse Harper's Bazaar.

Benieuwd naar de inspiratiebron voor het jubileumnummer? Harper's Bazaars 'Iconenfeest' ligt vanaf 13 augustus in de winkels en bij de abonnees.

Bazaars Favorieten

Fashion accessory, Metal, Earrings, Brass, Jewellery, Circle, Beige, Gold,

SHOP NU

Schaap & Citroen
Bag, Handbag, Fashion accessory, Rectangle, Circle, Beige,
The Little Green Bag
Footwear, Green, Slipper, Flip-flops, Shoe, Sandal, Fashion accessory, Costume accessory,
Wehkamp