Olivier Rousteing trekt modehuis Balmain het 'tijdperk van de sociale media' in. Want je kunt straks Balmain ontwerpen niet alleen vanaf de catwalk kopen, maar ook vanaf de bank, via je Instagram-feed.

Olivier Rousteing

De Franse modeontwerper Olivier Rousteing (33), is sinds 2011 de creative director van het modehuis Balmain. Toen Rousteing aantrad bij het Franse modehuis was hij nog relatief onbekend en daarnaast waren veel Fransen niet blij met het feit dat een minority de leiding kreeg over zo'n groot modehuis, zo vertelde Rousteing aan het magazine Out in 2015.

Tijdens de Paris Fashion Week gooide Rousteing hoge ogen met zijn herfst/winter-collectie >

Toch heeft de Franse modeontwerper voor de nodige innovatie en opschudding gezorgd binnen Balmain. Hij veranderde het logo, lanceerde een app, er werd een documentaire over hem gemaakt én hij zorgde voor spektakel op de catwalk. Nu gaat hij de samenwerking met Instagram aan.

Met sociale media kunnen ontwerpers, zoals Olivier Rousteing, een eigen platform creëren. En ook zelfs in de spotlights staan en niet alleen het modehuis waar ze voor werken. Rousteing vertelt aan WWD dat hij op zijn persoonlijke account regelmatig foto's van mode post, die om diverse redenen niet altijd in productie gaan.

Met parel- en pasteltinten schitterde Balmain tijdens de Haute Couture show >

Balmain Instagram

De Franse ontwerper vertelt dat hij dan veel comments krijgt van zijn volgers waar die ontwerpen te koop of te vinden zijn. Hij heeft hier nu een oplossing voor gevonden: de zogeheten 'Shopping From Creators-functie'. Waar luxemerken tot voor kort nog wegbleven van sociale media, omarmde eerder Gucci de nieuwe technologie al met haar nieuwe Artificial Intelligence-app en nu volgt Balmain met shoppen vanaf je feed.

De 'Shopping From Creators-functie' zorgt ervoor dat volgers in een post op tags bij producten kunnen klikken waarna ze naar een 'checkout' worden gestuurd waar ze via de app producten kunnen afrekenen. De Balmain-producten worden alleen via Olivier Rousteings persoonlijke Instagram, met zo'n 5,4 miljoen volgers, verkocht. De producten, die gekozen zijn door Rousteing, variëren van goedkoop tot duur en van sneakers en tracksuits tot luxe jassen.

Bekijk hier het account van de creative director, oftewel zijn gloednieuwe shop >

Bazaars Favorieten

top

SHOP HIER

Vila
Tas
Duifhuizen
Sandaal
De Bijenkorf