Het was een idee van creative director Piet Paris: de modeseries voor dit septembernummer schieten in zo veel mogelijk Nederlandse musea. Omdat, zo constateerde Piet, bij de najaarsshows zó veel verschillende vormen, kleuren, silhouetten, volumes en materialen te zien waren dat A) één rode draad die één grote wintertrend zou dirigeren volledig ontbrak en B) de mode op veel momenten de beeldende kunst aantikte. En dan echt het hele spectrum, van barok tot abstract en van klassiek tot hypermodern. Hoe tof zou het wel niet zijn om bijvoorbeeld een hoekige outfit van Prada in zwart, grijs en rood te fotograferen bij een Rothko met diezelfde kleuren? Of een grafische jurk van SportMax voor een strakke muurschildering van Sol LeWitt?

Mode en kunst liggen dicht bij elkaar en omarmen elkaar vaak – al is er een strenge groep kunstliefhebbers die de neus ophaalt voor mode, en er überhaupt niet mee geassocieerd wil worden. Vandaar dat in een enkel geval een museum nee zei op ons verzoek of we in hun huis mochten komen fotograferen, omdat ze het graag ‘puur’ wilden houden. Even goede vrienden verder, maar misschien dat ze zich bij de pr-afdeling nog even op het achterhoofd krabben, als ze zien hoe mooi het geworden is.

Dát het zo mooi is geworden mag dan misschien geen kunst heten, het is absoluut wél een combinatie van talent en hard werken, door een heleboel vakmensen. Dat het fantastische idee van Piet zo grandioos is uitgevoerd is te danken aan een heel team: producers Roos en Esmée die zich de oren van hun hoofd hebben gebeld naar musea, modellenbureaus en locatiebusjesverhuurders. Stilisten Astrid, Roel en Simone die knappe combinaties maakten van kleren en kunstwerken. De fotografen die het hele land door sjeesden en hun lampen opstelden tussen draaiorgels en wandtapijten. De haar- en make-upartiesten die tussen diezelfde draaiorgels en tapijten hun borstels en kwasten hanteerden. Adjunct Maaike en eindredacteur Anne die zorgden dat alle museuminfo klopte en er puike teksten bij werden gemaakt, chef beauty Maroesja die de nieuwe make-uptrends destilleerde en liet illustreren door Gill Button, artdirector Tara die er met haar vormgevers Agnes en Kristel een oogstrelend geheel van maakte. Ik had al zo’n vermoeden dat dit een prachtig nummer zou worden, maar nu, bij het nakijken van de dummy zie ik dat het nóg mooier is geworden dan ik had durven dromen. Dus verheug je maar vast op wat komen gaat.

Een blad maken is misschien geen kunst, het is wel degelijk een ambacht. En al is het niet heel bescheiden om te zeggen, ik doe het toch, omdat ik zo trots op ze ben: de allerknapste vakvrouwen en -mannen die vind je hier, in Bazaar.


Het septembernummer van Harper's Bazaar ligt vanaf vandaag in de winkels. Liever online bestellen? Dat kan hier.


Volg je Harper's Bazaar al op Facebook en Instagram?