Het begrip 'stunt dressing' dook voor het eerst op in een Glamour-artikel uit 2012, waar de auteur opmerkt dat sommige mensen zich met het oog op streetstylefotografen lijken aan te kleden. 'Het is gedrag waarbij je jezelf overduidelijk op een bizarre manier aankleedt, zodat je in het oog springt en vastgelegd wordt door streetstylefotografen.' Na het roasten van een turquoise legging en Schotse rok vraagt de schrijfster zich af: 'Is dit niet een beetje gekkig? Denken jullie dat streetstyle de nieuwe chique barometer is geworden, of is dit gewoon uit de hand gelopen?'

Aankleden om aandacht te vergaren is natuurlijk niet nieuw. Denk alleen al aan Melania's Trump befaamde groene jasje uit 2018 ("I Really Don't Care, Do U?"), en Lady Gaga's vleesjurk uit 2010. En wie herinnert zich Cher uit 1986, die – voor die tijd – in een enorme skin showing Oscar-outfit op de proppen kwam? Met dit soort 'gekke' kleding neem je ruimte in, waardoor er gegarandeerd over je gesproken gaat worden. Offline, maar ook zeker online.

Stunt dressing: van een leeuwenkop tot kristallen

Toch waren dit soort stunt dressing-momenten in het verleden eerder uitzondering dan regel. En waar Lady Gaga in 2010 nog makkelijk de krantenkoppen haalde met haar outfit, is dat in 2023 een stuk moeilijker. Nu het internet gigantische vormen aanneemt, is het ook lastiger om die plek 'te breken'. Je zou dus kunnen zeggen dat dat nóg opzienbarendere, meer uitgekiemde outfits vergt. Zo verscheen Kylie Jenner in januari in een jurk met een enorme, levensechte leeuwenkop, en bedekte artiest Doja Cat haar lichaam en gezicht met meer dan 30 duizend rode Swarovski-kristallen. Sam Smith vertrok naar The Brits in een gigantische opgeblazen broek, terwijl Anya Taylor-Joy een meterslange gouden cape droeg.

instagramView full post on Instagram

Visuele cultuur

Grote mode-ontwerpers doen vrolijk aan deze honger naar een viral moment mee; Coperni introduceerde robots op de catwalk, JW Anderson ontwierp een 'duiventas' en Balenciaga kwam onlangs met een 'handdoekrok' van 700 euro. Balenciaga, het modehuis dat eerder nog een 'volwassenere en serieuzere aanpak' beloofde, is misschien nog wel het meest tekenende voorbeeld van hoe sommige merken niet meer zonder stunt dressing (of launching) denken te kunnen.

Het afgelopen decennium hebben celebrities en modemerken niet alleen controle gekregen over hun eigen narratief, maar lijken ze ook wat te 'moeten' binnen die enorme visuele cultuur. Sommige hedendaagse sterren, zoals Julia Fox, hebben zelfs hun complete personal brand rondom opzienbarende outfits gebouwd (een leren rok met paardenstaart, iemand?). Fox lijkt wel gemaakt voor het TikTok-tijdperk, omdat ze feilloos aanvoelt wat haar volgers willen zien.

new york, ny september 05 julia fox is seen on september 05, 2023 in new york city photo by rachpootbauer griffingc images
Rachpoot/Bauer-Griffin

Ook onverwachtere spelers wagen tegenwoordig zich aan 'stunt dressing'. Zo concludeert GQ dat 2023 het jaar werd waarin beroemde mannen zich óók gingen kleden voor aandacht. Ze wijst onder meer naar celebrities als Pedro Pascal, en Jacob Elordi. 'Wie in 2023 een Hollywoodster wil zijn, moet meer zijn dan een erkende artiest', schrijft de auteur. 'Je moet ook begeerd worden omdat je er cool uitziet buiten het filmscherm, waardoor mannelijke beroemdheden mode nu eindelijk serieus nemen.'

Hoe houdbaar is stunt dressing?

Als een stunt-outfit goed in elkaar wordt gezet – waar absoluut talent en teamwork voor nodig is – is het misschien wel de ultieme vorm van creatieve expressie, met blijvende impact op de popcultuur als gevolg (denk maar aan Jennifer Lopez' Versace jungle dress). De scheidingslijn tussen cringy en cool is echter flinterdun, en vooral afhankelijk van de authentieke (of juist niet) match tussen de celebrity en de stuntlook.

Toch is het maar de vraag hoe houdbaar grootschalige stunt dressing is. Als mode uitsluitend entertainment wordt, verliezen we de kern dan niet teveel uit het zicht? Wanneer mode op haar best is, raakt het aan verschillende aspecten van het menselijk leven – als middel om verbondenheid te creëren, cultureel erfgoed te behouden, het non-verbaal uitdrukken van emoties. Dingen die duurzaam en blijvend zijn, in tegenstelling tot een vluchtig viral moment.

Er zijn zelfs al stuntpioniers die nu afstand nemen van het concept. Zo is streetstylefavoriet Yu Masui gestopt met zichzelf meermaals omkleden tijdens fashion week (met als enige doel: vaker gefotografeerd worden). 'Deze modeweek heb ik gewoonweg mijn eigen kleding en items uit mijn archief gedragen', concludeerde hij gewichtig. Noem het bizar, maar in 2023 is dit toch echt een daad van verzet.