Als we het hebben over vrouwenparfum zijn het veelal zoete, bloemige geuren die in je opkomen. Denk Daisy van Marc Jacobs, of Prada's Candy: letterlijk een zak Werther's Originals in een flesje. Heerlijk, daar niet van, maar vrouwen blijken niet langer massaal naar honingbloesem en schuimgebak te willen ruiken.

Showerstoyou.co.uk en Fragrantica onderzochten recent de geurvoorkeuren van 66.000 vrouwen, en wat blijkt: steeds vaker kiezen we voor parfums die je als 'mannelijk' zou kunnen omschrijven, zoals bijvoorbeeld Un Jardin Après la Mousson van Hermès of Tom Fords Tuscan Leather.

Maar liefst 70 procent van de populairste vrouwenparfums in dit onderzoek bevatten mannelijke geurnoten. Voor de duidelijkheid: noten als hout, leer of kruidnagel worden over het algemeen mannelijk genoemd. (Het maakt trouwens nogal wat uit waar je je op de wereld bevindt als je onderscheid wilt maken tussen mannelijke en vrouwelijke geuren: in India bijvoorbeeld, wordt de geur van jasmijn traditioneel gezien als typisch mannelijk.)

55 procent van de vrouwen beschouwen mannelijke geurnoten als een belangrijk onderdeel van hun signature scent. En mocht je ook de mening van de man over je parfumvoorkeur willen horen: 63 procent van de mannelijke onderzoeksparticipanten houdt van een wat mannelijke geur bij een vrouw.

En wat zijn die populairste parfums dan? Dit is de top tien:

  1. Coco Mademoiselle - Chanel
  2. Hypnotic Poison - Dior
  3. Alien - Thierry Mugler
  4. Dolce & Gabbana Light Blue - Dolce & Gabbana
  5. Lolita Lempicka - Lolita Lempicka
  6. Flowerbomb - Viktor & Rolf
  7. Shalimar - Guerlain
  8. Coco Eau de Parfum - Chanel
  9. J'adore - Dior
  10. Euphoria - Calvin Klein

Inderdaad: van de mannelijke geurtrend is in déze ranking nog weinig te zien: het lijstje staat nog steeds vol met vanille en rozen. Maar in een industrie waar maar liefst 31 miljard dollar per jaar in omgaat, zijn dit soort onderzoeken wél heel interessant voor de trends van de toekomst.

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook>