Het onverwachte wat op haar acteerpad is gekomen, schrikte Charlize Theron nooit af om verder te gaan. Je moet haar eens zien spelen in Monster en Tully: dan pas begrijp je dat ze nooit gecast zou worden voor een rol als typische blonde stoot. Zelfs nu de actrice het gezicht van Diors nieuwe J'adore Absolu-parfum is, gebruikt ze haar platform om te pleiten voor de onderwerpen waar ze om geeft. Theron zet de discussie over haar rol in de nieuwste Dior-campagne in om een uitgebreid gesprek over diversiteit en vrouwelijkheid op het scherm aan te gaan.

'Het is tegenwoordig vrijwel onmogelijk om iets in de creatieve wereld te doen zonder te moeten erkennen dat diversiteit belangrijk is', zegt Theron tegen Bazaar. 'Vrouwen uit alle culturen, achtergronden en landen komen eensgezind samen om te zeggen: 'We zijn klaar.' We moeten inzien dat we moeten samenwerken om het slechte beeld van vrouwen voor eens en voor altijd achter ons te laten. Elke keer als ik samenwerk met Dior praten we over diversiteit en het inzicht dat vrouwen steeds meer krijgen. Ik heb het geluk dat ik mag samenwerken met een merk dat net zo geïnteresseerd is in zulke vraagstukken als ik.'

De nieuwe Dior J'adore Absolu-campagne is een resultaat hiervan. Een campagne waarin Theron al badend in een zwembad van goud te zien is, een bad dat doet denken aan de beroemde campagne uit 1999 met supermodel Carmen Kass. Maar dit keer staat het sensuele doch krachtige personage dat Theron vertelt niet alleen. Ze wordt omringd door een diverse groep vrouwen - allemaal met een krachtige eigenschap. De scène is geïnspireerd op het schilderij The Turkish Bath van Jean-Auguste-Dominique Ingres. Zowel de campagne als het kunstwerk zoekt de balans tussen de erotiek van het naakte vrouwenlichaam en het beeld dat vrouwen zich comfortabel voelen in elkaars gezelschap.

preview for Dior

'Ik denk dat de diversiteit in de Dior-campagne vertegenwoordigt wat vandaag de dag echt aan de hand is', zo gaat Theron verder. 'Hoe ouder ik word, hoe meer ik begrijp dat mijn definitie van schoonheid niet meer hetzelfde is als toen ik vijftien was. Het gaat niet alleen om een gezicht, het uiterlijk, de huidskleur. Tegenwoordig is alles veel diverser en interessanter dan alleen dat. Zuid-Afrika, waar ik geboren ben, is een culturele mengelmoes. Ik kan me herinneren dat ik door de straten liep en in de minderheid was. Toen kwam bij mij het besef dat ik onderdeel ben van iets veel groters dan alleen mijn eigen kleine wereld. Ik heb gereisd naar verschillende landen en heb tijd doorgebracht met mensen die verschillen van de mensen waarmee ik ben opgegroeid. Ik denk dat die ervaring me heeft gebracht dat ik begrijp dat de Wereld meer is dan alleen dat gezicht, uiterlijk of huidskleur. We moeten een manier vinden om dat te laten zien.'

Die kwestie is te ingewikkeld om in een korte parfumcampagne aan te pakken, zo ziet ook Theron in. Maar terwijl de Dior-campagne ernaar streeft om je weer verliefd te laten worden op de delicate mix van damastroos, tuberoos en jasmijn, is het vooral de bedoeling dat je jezelf herkent in een van de sterke vrouwen rondom het gouden bad. Of dat nou is vanwege haar etniciteit, een zichtbare zwangerschap of gewoon het gevoel dat je van haar krijgt.

Art, Performance art, Sitting, pinterest
J’adore Absolu, Parfums Christian Dior

'Ik denk dat de Dior J'adore-campagnes altijd grenzen verlegd heeft', zegt Theron. ''Ze voelen gedurfd, en de vraag 'Hoe kunnen we op een artistieke manier vrouwelijkheid uitstralen?' staat echt centraal.''

De discussie heeft inmiddels ook haar intrede gemaakt in beautyland. De norm die daar lange tijd werd aangehouden voor wat mooi is, vooral de focus op jeugdigheid en perfectie, is nu lang niet meer wat de industrie verwacht. Dat is een onderwerp waar Theron zich bijzonder sterk over voelt.

'Natuurlijk vind ik dat de norm te laat verschoven is in de beauty-industrie en in campagnes', vertelt ze. 'De maatschappij praat over vrouwen alsof ze na hun veertigste verwelken als een bosje snijbloemen. We zijn er zo aan gewend dat zulke woorden gebruikt worden, dat we het niet eens meer horen als iemand zich tegen zo'n opmerking verzet. De manier waarop we al jaren over leeftijd praten heeft juist het idee bevestigd dat ouder worden slecht is en dat we het moeten voorkomen, maar ik denk dat weinig vrouwen dat écht zo ervaren.'

'We moeten stoppen met het voortdurend oordelen over elkaar, dat moeten we vervangen met empathie en begrip. Elke vrouw moet de vrouw worden die ze wil zijn. Als we ons gezicht willen bedekken, dan bedekken we ons gezicht; als we geen rimpels willen in ons voorhoofd, dan laten we er iets aan doen. Maar ik wil vooral mezelf zijn, welke leeftijd ik ook heb. Er moet iets veranderen aan het beeld dat schoonheid vervaagt met de jaren, alleen op die manier kunnen we een oudere leeftijd juist omarmen. Iedereen moet de kans krijgen om zich goed te voelen over zichzelf. Want in een perfecte wereld is dat waar beauty om gaat.'

De producten die ervoor zorgen dat Theron zich goed blijft voelen, zijn Dior's Prestige la Crème voor haar huid, Diorshow Mascara en de perfecte perzikkleurige lippenstift Rouge Dior Ultra Rouge Ultra Lively.

Theron vindt de gedachte fijn dat ze deze vragen over schoonheid en diversiteit niet alleen in de campagne van Dior heeft beantwoord. Al sinds haar eerste campagne voor het merk in 2004 zet Theron zich in voor dit onderwerp. De verschijning van de actrice in 2014, die waar ze in een een gouden zijden doek klimt, is je misschien wel bijgebleven. 'Het verleden is geen plek om te leven, nu is het moment. De enige uitweg is naar boven, en dan heb ik het niet over de hemel. Het is een nieuwe wereld.'

Fashion, Dress, Fashion design, Event, Tradition, Haute couture, Ceremony, Performance, pinterest
J’adore Absolu, Parfums Christian Dior

Dat leken inderdaad voorspellende woorden als je je realiseert dat we het afgelopen jaar alleen al het opstaan van de #MeToo-beweging hebben meegemaakt.

'Gelukkig is het besef er nu dat zulke gebeurtenissen echt niet meer mogen', gaat Theron verder. 'Het gaat er nu om wie de kracht heeft om door te zetten. We zijn bezig met een pre-productie van een film, en we hebben heel hard gewerkt om iedereen in deze wereld bewust te maken van het feit dat de industrie moet veranderen. We moeten andere mensen inhuren en we moeten mogelijkheden creëren voor een genderneutrale set.'

Theron is erg open over de strijd die actrices tot op de dag van vandaag kunnen aangaan in de filmindustrie. Vooral als het gaat om het vertellen van het verhaal van vrouwen, of een sterke vrouw uitbeelden.

'In het begin van mijn carrière was het moeilijk om minder stereotyperende rollen te vinden', vertelt Theron. 'Ik moest op zoek naar schrijvers en regisseurs die hetzelfde dachten als ik over de complexiteit van vrouwen.

'Ik zeg niet dat alleen vrouwen het verhaal van een vrouw kunnen vertellen. Ik heb twee films gemaakt waarvan ik denk dat ze echt ingaan op vrouwenproblemen, beide geregisseerd door Jason Reitman. En ik heb samengewerkt met George Miller voor Mad Max: Fury Road, een film waarover ik het gevoel heb dat het gaat over de reis van een feminist, verborgen achter het verhaal van een achtervolging in de woestijn in een post-apocalyptische wereld. Voor mij voelde die film zo feministisch, terwijl de film gemaakt is door een zeventigjarige mannelijke regisseur. Dus ik denk dat het vrij algemeen is. Dat neemt niks weg van het feit dat meer vrouwen de kans moeten krijgen om verhalen te kunnen vertellen. Maar, dat betekent niet dat een man zich niet kan inleven in wat een vrouw voelt. Ik denk dat we mannen nodig hebben in deze reis. Hoe meer we ze meenemen in het gesprek, hoe beter het is voor ons.'

'Ik geef toe: ik heb veel geluk dat ik Aileen Wuornos, de prostituee die een seriemoordenaar wordt en veroordeeld wordt voor de moord op zes mannen, mocht spelen in Monster. Die rol heeft deuren voor me geopend: ik kreeg meer vrijheid op creatief vlak om subtielere versies van onconventionele vrouwen te ontdekken. Uiteindelijk is dat de carrière die ik altijd hebt gewild: de kans om deel te nemen aan die rommelige, niet mooie verkenning van wat het betekent om mens te zijn.'

In feite is die rommeligheid precies wat veel van Therons werk op het grote scherm zo boeiend maakt. Ze staat bekend om het ondergaan van aanzienlijke transformaties, van kilo's aankomen tot het scheren van haar hoofd.

Cg artwork, Room, Scene, Art, Photography, Visual arts, Performance, Musical, pinterest
J’adore Absolu, Parfums Christian Dior

'Ik heb met andere vrouwen gepraat die dapper genoeg waren om hun haren te knippen, maar die naderhand verwoest waren. Ik begrijp dat. Ik weet niet of ik het ooit zelf zou kunnen doen, maar het karakter dat ik toen speelde kwam echt tot leven toen besloten werd dat ze er zo uit kwam te zien. Ik had het gevoel dat dat de enige manier was om het karakter op een gepaste wijze te spelen. Mijn haar is voor mij niet zo'n groot probleem, ik ben het type meisje dat elke dag haar haren in een staart draagt. Dus toen m'n haar eraf ging, was ik een gloednieuwe moeder met een baby van drie maanden oud. En dat ik er zelf geen problemen mee had was echt ongelooflijk. Ik nam gewoon een douche en ik ging naar buiten.'

Barechested, Fun, Human body, Back, Muscle, Photography, Bathing, Leisure, Performance art, Dancer, pinterest
J’adore Absolu, Parfums Christian Dior

De lijst van inspiraties zijn een lange lijst. Theron noemt Tilda Swinton, Frances McDormand, Susan Sarandon en Jessica Lange na Meryl Streep en Glenn Close.

'Ik ben opgegroeid met het werk van deze ongelooflijke groep vrouwen. De manier waarop zij dingen aanpakken raakt me echt. Van jonge actrices word ik ook enthousiast. Elke keer aan het einde van een filmfestival, denk ik: dit is een nieuw, opvallend talent. Neem Jessie Buckley, de Ierse actrice die in Beast speelde.

Theron, zo blijkt, wil ervoor zorgen dat iedereen -maar vooral vrouwen- de kans krijgen om te slagen. Ze is geïnspireerd door de liefde en de steun die ze in de loop van de jaren van haar moeder heeft gekregen.

'Ik heb echt de loterij gewonnen met mijn moeder. Ze is een heel openhartig, zachtaardig en mooi type. Ze zorgde er altijd voor dat ik wist wat ik waard was. Ze waarschuwde me dat mensen misschien zouden zeggen 'Doe dat niet', maar zij moedigde me aan om het dan juist te doen, met de wetenschap dat ik daadwerkelijk iets kon betekenen. We moeten onze dochters leren dat ze van grote waarde zijn en dat het belachelijk is dat we als samenleving nog steeds niet echt weten wat feminisme is. Mensen zijn zo bang om dat woord te gebruiken, terwijl dat uiteindelijk is waar gelijke rechten over gaat.'

Theron is niet bang om een 'uitgesproken' feminist te zijn, of om haar platform te gebruiken om campagne te voeren. 'Ik probeer juist om heel openhartig te zijn als het gaat om zaken waar ik om geef.' Zelfs met de meest oppervlakkige scrol door haar socialmediakanalen, vind je berichten over wapenbeheersing in Amerika, ondersteuning voor de Time's Up-beweging en een blik achter de schermen van haar activistische werk.

Of het nu haar films zijn, haar schoonheidscampagnes voor Dior, of haar werk waarbij ze een stapje extra zet: we horen je Theron, luid en duidelijk!

Perfume, Cosmetics, Vase, Metal, pinterest
J’adore Absolu, Parfums Christian Dior

J'adore Absolu

De nieuwe campagne met Charlize Theron is te zien vanaf 28 oktober.

Van: Harper's BAZAAR UK