Kijk, dat er zo nu en dan heel gemaakt toevallig een logootje of product op de perfect gestyleerde Instagramkiekjes van Gigi Hadid en Kendall Jenner voorbij komt, is geen toeval, dat weten we. We snappen best dat ze dat product heus niet echt gebruiken, laat staan geweldig vinden en dat ze daar een aardig zakcentje mee verdienen. Maar dat ze er zóveel mee verdienen, daar slaan we toch even steil van achterover.

Voormalig casting director en CEO van D'Marie Archive - een app die de macht van modellen berekent - Frank Spadafora deed onlangs een boekje open tijdens een interview met CR Fashion Book over de daadwerkelijke bedragen die modellen voor één Instagrampost aan hun bankrekening mogen toevoegen. 'Bij de drie invloedrijkste modellen op social media - Kendall Jenner, Cara Delevigne en Gigi Hadid, in aflopende volgorde - wordt de waarde van één post al snel geschat tussen de €111.000 en €265.000.'

instagramView full post on Instagram

Niet alleen liggen deze bedragen veel hoger dan wat ze met hun modellenwerk in één dag verdienen, het is meer geld dan de meeste van ons in een jaar binnenhalen. En ook de modellen die geen 20 miljoen volgers hebben op Instagram doen het aardig. De volgende op de lijst zijn Karlie Kloss, Behati Prinsloo en Miranda Kerr  en die mogen voor een post op Facebook, Instagram of Twitter al snel tussen de €21,000 en €45,000 rekenen.

Nu modellen van tegenwoordig steeds meer hun eigen merk creëren, is het belangrijker dan ooit dat ze er voor waken authentiek te blijven. 'We raden de meiden aan erg oplettend te zijn als ze hun eigen merk vormgeven en steeds bekender worden, om zo authentiek mogelijk te blijven,' legt Micki Schneider, senior booker van Wilhemina, aan CR Fashion Bookuit. Wanneer de dames namelijk voor een hoop geld een product promoten waar ze overduidelijk zelf niet achter staan, dan heeft het publiek dit zo door en komt hun geloofwaardigheid in het geding.

Simpelweg een kiekje plaatsen, zit er dus niet in. Er gaat een hele strategie aan vooraf, want modellen met de meeste volgers worden vaker gekozen voor de grote shows en campagnes. Iets waar niet iedereen het in de modewereld mee eens is. Zo zei Grace Coddington ooit dat het 'jammer is dat tegenwoordig iedereen wordt beoordeeld op het aantal volgers dat je hebt. Het voelt alsof het je wordt opgedrongen, ik vind het niets.'

Maar wat hebben casting directors er zelf over te zeggen? 'Natuurlijk zullen casting directors eerst modellen met een groot aantal volgers vragen, voordat ze nog naar de foto's of bekwaamheden van het model hebben gekeken,' legt Jennifer Powell van Next Models in een interview met CR Fashion Book uit.

Of dit uiteindelijk een positieve of negatieve invloed zal hebben op de mode-industrie moet nog blijken, maar het moge duidelijk zijn dat de invloed van social media nu nog enkel groeiende is.

van: Harper's Bazaar