5 briljante meditatiestijlen

Even helemaal rust.

Meest gelezen

Al eeuwenlang is meditatie een goede manier om in het nu te zijn en geest en lichaam met elkaar te verbinden. Van toegewijde yogi's tot CEO's en celebrities… wie doet het níet is een simpelere vraag. Het beoefenen van meditatie is voor velen net zo alledaags geworden als het poetsen van je tanden. Daarom: een korte gids om de meditatievorm te vinden die het beste bij je past.

KUNDALINI MEDITATIEWablief?Deze meditatiestijl omvat yogahoudingen en beweging om energie op te wekken en die vervolgens van de basis van je wervelkolom naar boven, naar je geest, te laten gaan. Door op een bepaalde manier adem te halen en te bewegen, leert kundalini los te laten en je geest te focussen. Het kan je helpen om stressvolle ballast kwijt te raken.Wie zou het 'ns moeten proberen? Iedereen met een volgepakt schema en een miljoen dingen te doen (het liefst tegelijkertijd) en die wel een wekelijkse reboot kan gebruiken.Waar? Bijvoorbeeld bij Satnam in Utrecht (satnam.nl), Lifestylestudio in Amsterdam (lifestylestudio.nl)

Advertisement - Continue Reading Below

Bazaars uitgebreide yogipedia

QIGONG MEDITATIEWablief?Een meditatiestijl met wortels in martial arts en de Chinese traditionele geneeswijze (TMC). Tijdens de beoefening focus je tegelijkertijd zowel op je ademhaling als je houding om controle over je lichaam te krijgen en om de energie te laten stromen. Laat het rondje hardlopen een keer voor wat het is, geef je spieren wat meer rust en leer je lichaam heel 'mindful' kennen.Wie zou het 'ns moeten proberen?Workout-junkies die zo ongeveer in de sportschool wonen en elke high-energy les bezoeken voor die endorfine-rush.Waar?Bijvoorbeeld bij Shaolin Centrum Haarlem (shaolincentrumhaarlem.wordpress.com).

Meest gelezen

8 tekenen dat je veel te gestrest bent

VIPASSANA MEDITATIE (mindfulness meditatie)Wablief?Bij deze vorm probeer je je niet mee te laten slepen in de gedachten die bij je opkomen, maar aanwezig te zijn in het moment. Hoe? Door (simpelweg) die gedachten alleen te observeren. Door dit te doen, geeft het je de kans om erachter te komen waarom je aan die gedachten wil denken. Het hele idee hierachter: bewust worden van je gedachten en een kijkje krijgen in hoe je brein werkt.Voor wie is het? De over-analyseerder die moeite heeft om in het moment te blijven.Waar? Overal ter wereld via dhamma.org.nl

Zo word je tevredener - en blijf je dat

LOVING-KINDNESS MEDITATIE (metta-meditatie)Wablief?De beoefening doe je zittend, met je ogen dicht en het draait er allemaal om jezelf te verlossen van zelftwijfel. De intentie is om nadat je onvolwaardige zelfliefde hebt beoefend, je in staat bent om liefde te wensen en geven aan de mensen om je heen.Wie zou het 'ns een kans moeten geven? Iedereen die een dosis zelfliefde kan gebruikenWaar?Via mettavihara.nlmettameditatie.nl of sanghametta.nl

> Tijd kost geld, maar hoeveel eigenlijk? Dit programma berekent het.

CONCENTRATIE MEDITATIEWablief?Je concentreert je hierbij op één ding, zoals: een woord, mantra, de vlam van een kaars of je ademhaling. Elke keer dat je gedachten afdwalen, breng je het weer terug naar dat ene ding waar je je op focust. Als je uiteindelijk je geest 'verlost' hebt van andere gedachten en je niet laat afleiden door dingen van buitenaf, kun je weleens pure bliss ofwel gelukzaligheid bereiken.Voor wie? Alle meditatie-beginnersWaar? Check nl.tm.org