Van de een op de andere dag een gezonde levensstijl? Dit zijn de meest gemaakte fouten

Zo val je tenminste niet alwéér terug in je oude patroon.

Meest gelezen

Een paar kilo afvallen? Betere conditie? Of gewoon lekker in je vel zitten? Misschien ben je al een aantal keer aan een crashdieet begonnen. En drie keer raden: het had geen blijvend resultaat.

Ben je het zat? Welkom bij de club. Maar er is goed nieuws, want hieronder vind je een lijst met dé meest gemaakte fouten, en krijg je het voor elkaar om je gezonde levensstijl dit keer wél vol te houden.

1. Haast je niet

Wees je ervan bewust dat je je voedingspatroon gaat aanpassen en niet slechts op een dieet gaat. Begin bij je ontbijt: zoek uit wat goed past bij de tijd die je 's ochtends hebt om te ontbijten, wat je lekker vindt en wat voedend is. Als je eenmaal hebt uitgevonden wat het beste bij je past, kun je ook beginnen met het aanpassen van je lunch, diner en tussendoortjes. Volgens Healthy Vega is het belangrijk om niet te overhaast te beginnen omdat de kans anders groot is dat je dan terugvalt in je vaste eetgewoontes. Probeer nieuwe groenten en fruit uit, maar eet geen producten alleen omdat het gezond is. Als je het ook lekker vindt, is de kans veel groter dat je je gezonde levensstijl ook volhoudt.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Raak bewust van wat je ongezonde gewoontes zijn

Schrijf op welke ongezonde gewoontes je (onbewust) hebt en probeer elke week een slechte gewoonte te schrappen én te vervangen voor een goede gewoonte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het elke dag overslaan van je ontbijt. Het is voor veel mensen gebruikelijk is om bijna elke dag vlees te eten, en veel minder vis: terwijl vis juist veel gezonde en verantwoorde vetten bevat. Dit is een gewoonte waar je je misschien niet bewust van bent, maar die wel kan helpen om te beginnen met het aanpassen van je levensstijl.

Meest gelezen

3. Slaap voldoende

Onderschat niet hoe belangrijk slaap voor je is. Het is erg aantrekkelijk om je bij een gezonde levensstijl alleen bezig te houden met voeding en beweging, maar een gebrek aan goede slaap werkt absoluut niet bevorderlijk. Het is ontzettend lastig om je gezonde levensstijl vol te houden als je niet goed uitgerust bent. Kijk dus goed naar wat jouw slaapritme in de weg staat en werk daar aan.

4. Bouw sport rustig op

Ga niet uit het niets keihard sporten. Dit klinkt erg tegendraads, maar als je nooit beweegt en zomaar begint met veel en vaak sporten, doet dit niet veel goeds voor je lichaam omdat je lichaam dit niet gewend is. Ook voor sporten geldt dat je het beste stapje voor stapje kunt opbouwen naar meer lichaamsbeweging. Pak eens wat vaker de fiets in plaats van de auto en ga na het avondeten of in je lunchpauze een stuk wandelen. Door extreem hard te sporten verbrand je zoveel energie dat je juist weer trek krijgt in eten en die calorieën er zo weer bij eet. Bouw het sporten dus rustig op en luister goed naar je lichaam.

5. Ontspan!

Say goodbye to stress! We weten allemaal dat stress ontzettend ongezond is. Probeer om bepaalde dingen van je af te zetten zodat je het je niet aantrekt. Ook is het erg belangrijk om ruzies uit te praten. Stress gaat gepaard met weinig slaap, dus eigenlijk kun je wel stellen dat het één het ander (bijna) vanzelf oplost. Om stress te voorkomen kan het lekker zijn om een wandeling te maken om je hoofd leeg te maken. Zo kom je ook meteen aan je dagelijkse beweging. Twee vliegen in één klap!

6. Drink minder, rook niet

Misschien wel dé boosdoeners als we het hebben over een ongezonde levensstijl: overmatig alcoholgebruik en roken. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe meer gezondheidsrisico's je loopt. Daarnaast zitten er in alcohol veel calorieën en suikers, wat dus zeker niet helpt als je een paar kilo wil afvallen. Over roken is al bekend dat er veel gezondheidsrisico's aan vastkleven. Patiëntenfederatie schrijft dat je onder andere longkanker, hart- en vaatziekten en een verminderde vruchtbaarheid kunt overhouden aan je dagelijkse sigaretje. Voor je conditie en lichamelijke gezondheid is het veel beter om niet te roken, ook niet af en toe.

Natuurlijk is het lastig om van de één op de andere dag te stoppen met je slechte gewoontes en een totaal nieuwe levensstijl te ontwikkelen. Het is al goed om je bewust te zijn van de slechte dingen die je doet en voor jezelf duidelijk te hebben wat jouw zwaktes zijn. Probeer langzaam maar zeker alle slechte dingen uit je leven te verwijderen en stel doelen voor jezelf, zodat je over een bepaalde tijd kan zeggen dat je echt gezond bent!

Gerelateerd

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook>