Het hele jaar lang op harpersbazaar.nl: Woman of the Week, een inspirerende vrouw waar we ons petje voor afnemen. Voor Laurence Debroux maken we een uitzondering en heffen we het glas.

Er schoten allicht wat wenkbrauwen de lucht in, toen vorig jaar bekend werd dat het takenpakket van Heineken-CFO René Hooft Graafland zou worden overgenomen door een Française. Dat gezegd hebbende geldt Laurence Debroux als Frankrijks neusje van de zalm als het gaat om bestuursters. En ook nog een die strijdt voor meer vrouwen aan de top.

WedergeboorteDe vraagt rijst: wie is deze uitblinker? Een kort bezoek aan LinkedIn leert ons dat Debroux haar opleiding aan de Parijse École des Hautes Études Commerciales (HEC) heeft gevolgd – Europa's voornaamste managementopleiding. Een studieperiode die de huidige Heineken-CFO heeft ervaren als wedergeboorte. Voor haar aanstelling bij Heineken werkte ze voor het Parijse marketingbedrijf JCDecaux, daarvoor zat ze bij medicijnenfabrikant Sanofi. Ze begon haar carrière bij Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch.

>> Trendvoorspeller Lidewij Edelkoort bekroonden we ook

FamilieDebroux is een groot voorstander van familiebedrijven. De moeder van drie vindt een familie aan het roer wenselijker dan een onderneming die het moet stellen met wisselvallige aandeelhouders: 'Onze financiële resultaten laten ook dit keer weer zien dat wanneer een familie de eigenaar is, de toekomst van een bedrijf goed is geborgd,' aldus Debroux in Het Financieele Dagblad, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van JCDecaux in juli 2013.

Enter familiebierbrouwerij Heineken, waar Debroux vanaf 1 maart officieel in dienst is. 

>> Dít is Women of the Year