Woman of the Week: Ilja Visser

​De Nederlandse ontwerpster gooide deze week hoge ogen op Paris Haute Couture Week.

Meest gelezen

Het hele jaar door op harpersbazaar.nl: Women of the Week. Welke vrouw is deze keer degene op wie alle ogen zijn gericht? Of op wie zouden alle ogen gericht moeten zijn, omdat ze inspirerend is, een rolmodel, bijzondere dingen tot stand brengt? Deze week: Ilja Visser, die hoge ogen gooide met haar collectie op Paris Haute Couture Week.

Ze verwacht dat de roes ergens dit weekend wel een beetje voorbij is. Ilja Visser komt net terug van een interview bij Koffietijd en heeft nogal niet wat interviews gehad, de afgelopen dagen. 

Advertisement - Continue Reading Below

Woensdag showde ze haar spring/summer 2016 collectie tijdens Paris Haute Couture Week. De Nederlandse ontwerpster stond voor de tweede keer als zogeheten member invitee op de officiële kalender van het Chambre Syndicale de Haute Couture, kort gezegd het hoogst haalbare op couturegebied, en het was voor het vierde opeenvolgende seizoen dat label ILJA haar couture in de Franse modestad toonde. 

Meest gelezen

Hoop

De reacties op de collectie, met als titel ASSIMILA (van assimilatie, over het constant aanpassen aan verandering en het reageren op nieuwe elementen), waren positief. Iets wat ze had verwacht, of in ieder geval had gehoopt? 'Eigenlijk ben ik daar vooraf niet mee bezig. Ik ben zo gefocussed op de collectie, ik denk alleen aan dát moment en ben niet bezig met wat er daarna gebeurt.'

Visser vindt 'niets leukers dan couture maken'. 'Het is heerlijk om te doen, om met grafische silhouetten en lijnen te werken. Om een patroon net zo lang te draaien tot er een bijzonder model uit voortkomt. Dát is voor mij couture.'

Respect

En dat is voor haar ambacht, een term die onlosmakelijk met het vak verbonden is. Iets ook waarvan de laatste tijden geroepen werd dat het weg was, en terug moest komen. 'Ik heb niet het gevoel dat het weg is', zo zegt ze bedachtzaam. 'Maar ik heb wel het gevoel dat het verandert. Er zijn verschillende vormen. Met de hand honderden pailletten op een kledingstuk zetten is ook ambacht, en met alle respect. Maar het urenlang werk steken in één item, dat is óók echte ambacht.'

Keuzes

De uitnodiging voor een show op  de officiële kalender was niet alleen een hele eer, hij zorgde er ook voor dat er keuzes gemaakt moesten worden. Keuzes in tijd, maar ook in geld. En dat zorgde er weer voor dat haar meer betaalbare lijn Ready to Fish kwam komen te vervallen. 'Er komt op zo'n moment zoveel druk op het bedrijf te staan. Ik heb moeten kiezen waar ik in investeerde, zowel met tijd als met geld. Dat werd ILJA en couture, op een vernieuwende en goed gemaakte collectie, want je moet op hoog niveau presteren. Mijn ambitie is om van ILJA een internationaal modehuis te maken, met ook leer-items, parfums en uiteindelijk ook een ready-to-wear-collectie. Ik kom toch immers uit die hoek.'

Balans

De afgelopen jaren stonden in het teken van zakelijke beslissingen, hard werken en vooral ook de balans vinden in het leven. 'Ik denk dat dat je prioriteit is als je een grote ambitie hebt: werk en privé in balans te hebben. Ik geniet van mijn dochtertje, maar ik geniet óók van mijn werk. Zolang je maar zorgt dat je alles in perspectief blijft zien. Dat is iets dat ik heb moeten leren, maar met het vormen van een gezin werd ik gedwongen leren los te laten. En constant blijven nadenken: wat wil je wel en niet laten voor die grote ambitie? Dat is de balans die je moet vinden en dat is iets waar je altijd mee bezig zal blijven, tot aan de dood.'

Lees meer over het Women of the Year initiatief van Harper's Bazaar.