De aanleiding?

Marieke Heebink schittert vanaf deze maand wederom in Medea, van Toneelgroep Amsterdam. Voor die rol won ze eerder een Theo d'Or. Een reprise, inderdaad, dus voor wie haar als succesvolle arts Anna heeft gemist: nieuwe ronden, nieuwe kansen.

Waarom is Heebink niet loeibekend?

Omdat ze maar sporadisch in films te zien is. Ruim 20 jaar terug won ze een Gouden Kalf voor beste actrice in de film 1000 Rosen, geregisseerd door Theu Boermans. Sinds 1994 sloot ze zich aan bij Toneel Groep Amsterdam, waarna ze zich dus vooral op toneel stortte.

Waarom is ze zo'n goeie Medea?

Goeie actrice, überhaupt. Maar welke moeder weet nou geloofwaardig neer te zetten dat ze haar kinderen vermoordt? Heebink dus. Haar spel in Medea werd juichend ontvangen. Uitmuntend zei NRC, weergaloos noemde de Volkskrant het en volgens de Telegraaf 'laat deze Medea je niet meer los'.

Hoe flikt ze dat?

Heebink heeft natuurlijk bakken ervaring, ze zit al zo'n 30 jaar in het vak. Ze werkte samen met Simon Stone, die gezien wordt als een van de betere regisseurs van het moment. Zelf noemt ze Theu Boermans haar toneelvader, van wie ze leerde 'dat acteren niet voelen, maar denken is.' Dan was er Gerardjan Rijnders, die haar 'totale vrijheid' gaf. En Ivo van Hoven, die 'haar laat zien wat ze zelf kan.' Tijdens haar speech voor de Theo d'Or zei ze dat het tijd wordt dat vrouwen 'macht gaan pakken binnen het toneel'. En, we zien ernaar uit, dat ze dat zelf ook van plan is. Marieke Heebink, Bazaars vrouw van de week.

youtubeView full post on Youtube

Vorige week was deze bekende Nederlandse vrouw onze Woman of the Week >