Al 6 jaar haar eigen label, twee prijzen voor haar modefilm, tijdens Paris Fashion Week showen tussen John Galliano en Givenchy en een verse samenwerking, met het nagellakmerk Essie. Het gaat ontwerpster Esther Dorhout Mees voor de wind, zoveel is zeker. Zo vindt ze zelf ook.

'Ik kan niet anders dan zeggen dat het goed met me gaat, natuurlijk. Moe, maar goed. Afgelopen weekend (nacht) hebben we mijn nieuwe film gedraaid, dus alles volgt zich nu razendsnel op.'

Mees studeerde af aan ArtEZ in Arnhem en werkte voor onder meer Bruuns Bazaar en Tommy Hilfiger. In 2010 zette ze haar eigen label op: Dorhout Mees, en vorig jaar stond ze voor het eerst op de officiële kalender van de modeweek van Parijs. Het was hard bikkelen, maar de erkenning is nu daar. 'En daar ben ik dankbaar voor. Maar ik mag op dat gebied al een paar jaar niet klagen.'

En nu is daar dus ook een samenwerking met nagellakgigant Essie, voor wie ze een kleurenpallet samenstelde (eigen favorieten: de nudes en dieprood). 'We hebben dit ontwikkeld op basis van de kleurverhalen van mijn collectie.' En hoewel commerciële samenwerkingen in de mode- en beautywereld eerder regel dan uitzondering zijn, begint Dorhout Mees er pas aan als 'het verhaal haar aanspreekt.'

Het is één van haar eigenschappen die ze beschikt en waarvan ze vindt dat je ze moet hebben in de modewereld: moet creatief zijn, op alle vlakken, ook zakelijk. Plus: 'Bereid zijn altijd keihard te werken: de eerste te zijn die begint en de laatste te zijn die vertrekt, zonder uitzondering.'

Andere lessen die ze leerde in de afgelopen jaren: 'Je moet vechten voor je bestaansrecht. Het is een harde wereld, maar wanneer je voor je passie gaat, kun je overal een succes van maken.'

De adviezen, tot slot, die ze anderen zou willen geven: 'Nee bestaat niet. Ga altijd op zoek naar creatieve oplossing om je doelen en dromen te bereiken. En never forget your thank you notes.'