Er wordt de laatste tijd wat af gestoelendanst onder creatieve
directeuren van voorname modehuizen. Zo ook bij Schiaparelli, waar Marco
Zanini begin dit jaar (na niet meer dan twee couturecollecties)
aftaaide en Bertrand Guyon het stokje overnam. Geen spetterende keuze,
wel een heel slimme. Guyon heeft een flinke bulk ervaring, die hij heeft
opgedaan bij Valentino, John Galliano, Alexander McQueen en bij Hubert
de Givenchy. Haarfijn maatwerk stuurde-ie gisteren het plankier op in de
salon van het modehuis aan Place Vendôme. Haarfijn maatwerk van zwaar
brokaat, zuurstokroze chiffon, zwartfluweel en met dikwijls een paar
blinkende bandjes die elkaar op de rug kruislings passeerden. En er werd
aan de guts en glory van Schiaparelli gerefereerd: met de typerende broche d'oeil, eens
ontworpen door Jean Cocteau, met een koperen tas in de vorm van een
gemanicuurde hand, met prints geïnspireerd op twee naaste medewerkers
van Schiaparelli. Met een knipoog, natuurlijk, op z'n Elsa
Schiaparelli's.