Waarom je Schiaparelli's coutureshow gezien moet hebben

Beeldschoon.

Elsa Schiaparelli. Voor wie een beetje van de hogere knipkunst houdt, of gewoon van héle mooie kleren, weet wel wie dat is - of was, want Elsa ging al een poos geleden het hoekje om. Namelijk: naast klinkende namen als Gabrielle Chanel en Madeleine Vionnet een van de belangrijkste modeontwerpsters van de jaren twintig en dertig.

Ik vond ze alle drie even magisch. Zelfs zo magisch dat het me een uitstekend idee leek mijn profielwerkstuk op de middelbare school over haute couture te laten gaan. Docenten vonden het vooral gewoon een idee, verre van uitstekend en bovendien povertjes qua inhoud en diepgang - stelletje onwetende onnozelaars dat het d'r waren. Gelukkig was daar mijn docent Frans, Madame Bos, die er wèl voor te porren was en daarom nog altijd een heldenstatus heeft.

Goed. Ik leerde al profielwerkstukkend een heleboel over haute couture, en de geschiedenis en complexiteit ervan. Hoe meer ik erover leerde, hoe magischer ik al die op maat gemaakte pracht en praal vond. Ik vond het klasse dat er een Chambre Syndicale de la Couture bleek te bestaan die er als reuze strenge patroon op toezag dat alléén de haute couturewaardigste ontwerpers de titel haute couturier kregen en dragen mochten. (Net als dat ik het trouwens klasse vind dat er een Alliance française bestaat dat over de hele wereld de Franse taal en cultuur poogt te evangeliseren - maar da's een heel ander verhaal.)

Afijn. Schiaparelli. Voor Schiaparelli ging mode evenveel over het maken van kunst als over het maken van kleren. In 1932 schreef Janet Flanner van The New Yorker daarover: 'A frock from Schiaparelli ranks like a modern canvas.' Typisch Shiap (zoals de mensen d'r noemden) was haar grote belangstelling voor surrealisme in het algemeen en trompe-l'oeil in het bijzonder. Spaanse kunstschilder en surrealist Salvador Dali was een van haar beste vrienden.

Als we nou 'ns een hele flinke stap in de tijd nemen, van, zeg, eind jaren twintig vorige eeuw naar 23 januari 2017, dan kan ik tikken dat we tijdens Schiaparelli's Spring/Summer 2017 haute coutureshow van vandaag hier en daar ook weer een trompe-l'oeiltje voorbij zagen komen, maar dat er naast die trompe-l'oeiltjes de beeldschoonste stoffen, stofbewerkingen, kleuren, lieslaarzen, plissés, japonnen, jackets en glimmers over het modeplankier schreden en dat het werkelijk práchtig was, en dat je het écht even moet zien for yourselfie. Ah, haute couture. Een diepe buiging voor Bertrand Guyon, Design Director van het modehuis, bij dezen.

Hieronder de mooiste looks.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below