Wees lief. Bazaars vriendelijke doch dringende verzoek in haar novembernummer. En dus maken we deze maand ruim baan voor weldoeners. Die goed begrepen hebben dat lief en aardig zijn voor elkaar verder gaat dan een like op Facebook en een hartje op Instagram, en die de wereld een beetje mooier kleuren met hun acts of kindness. Vandaag: T-shirtmerk Tastees, waar je jouw lievelingsgerecht in T-shirtvorm bij je thuis laat bezorgen en zo meteen een gerecht doneert aan degenen die het nodig hebben. Omdat het vandaag Wereldvoedseldag is.

'In een wereld waarin onze timelines overspoeld worden met glutenvrije quinoa, glaasjes komkommerwater, #foodporn, #foodie en #nomnom staan we er eigenlijk maar weinig bij stil hoe goed we het hebben. Er zijn namelijk nog steeds veel mensen in zowel Nederland als ver daarbuiten die zich niet druk maken over koolhydraten en chiazaad, maar allang blij zijn als ze iets te eten hebben en veilig een maaltijd kunnen bereiden,' staat geschreven op de Tastees-website.

En voor die laatste groep springt Team Tastees in de bres. Dat werkt als volgt: als jij een T-shirt bestelt met daarop je lievelingsgerecht (denk wentelteefjedenk couscousdenk boerenkool!) doneer jij een gerecht aan iemand die het keihard kan gebruiken. Praktisch: elk verkocht Tastees-shirt betekent een lunch voor twintig schoolgaande kinderen in ontwikkelingslanden. Dat bokst het merk voor elkaar in samenwerking met het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties - dat in het leven is geroepen om nul honger in de wereld te realiseren.

Sympathiek niet? Het wordt nog sympathieker. De shirts van Tastees worden in een pizzadoos (ha!) thuisbezorgd, van 100% biologisch katoen en in SGS gecontroleerde fabrieken gemaakt. Het merk is naast lief voor de mensen dus ook lief voor het milieu.

En ze maken leuke filmpjes: