Viktor & Rolf zetten een punt achter hun
ready-to-wear-collectie. De fall-winter 2015 women's wear-collectie is
de laatste ooit.

Het fameuze Nederlandse modeduo concentreert zich voortaan op couture, parfums en licenties. Gaven ze hier al een kleine hint?  

Tijd en vrijheid'We voelen een hele sterke behoefte om ons
weer op onze creatieve basis te concentreren. We hebben mode altijd
gebruikt als een manier om te communiceren,' zo verklaart Horsting aan
modeplatform WWD. Het hoge tempo, de snel opeenvolgende deadlines
en keiharde concurrentie voelden als een strop om de hals. 'Het werd
creatief beperkend, door het te laten gaan, winnen we tijd en vrijheid. '
Horsting en Snoeren zijn niet de enige ontwerpers die kampen met de
snelheid van deze tak van de modesport. Eerder legde ook Jean Paul Gaultier het bijltje erbij neer, ten faveure van Haute Couture.

Top van het luxe segmentDe beslissing werd genomen in overleg
met grootaandeelhouder OTB Group, de holding van de Italiaanse
modelegende Renzo Rosso. Rosso karakteriseert de stap als een
strategische beslissing om het merk Viktor & Rolf in de top van het luxe segment te positioneren.

Bazaars hoofdredacteur Cécile Narinx: 'Het is wel even schrikken, en het zal wennen zijn: een fashion week zonder Viktor & Rolf-show op zaterdag. Maar het is ook begrijpelijk dat V&R in deze drukke tijden kiezen om te focussen op haute couture. Onlangs vertelden ze nog eerlijk aan Bazaar dat van couture hun harten sneller kloppen dan van prêt-à-porter.
Logisch, het is hun beginpunt geweest in de mode, het is waar ze in
uitblinken. Gelukkig blijft er met couture en parfums heel veel over om
van te genieten.'  

Grote jongensViktor Horsting en Rolf Snoeren lanceerden hun
label in 1993, vijf jaar later maakten ze de stap naar couture. In 2000
werd de focus verlegd naar prêt-à-porter. Met de lancering van instant geurklassieker Flowerbomb in 2005 behoorden ze officieel tot de grote jongens.

Gluur mee in het indrukwekkende grachtenpand van Viktor & Rolf >>

Haute CoutureIn de periode tussen 1998 en 2000 toonde Viktor
& Rolf vijf couture-collecties, waaronder de Atomic Bomb- en de
Russian Doll-show, waarvoor de designers model Maggie Rizer in tien laagjes kleding hesen. Het overgrote merendeel van deze kledingstukken werd verkocht aan musea. Bekijk hier de meest recente coutureshow van Viktor & Rolf. >>

Maak kans op een uniek gesigneerd parfum van Viktor & Rolf >>