En de nieuwe creative director slaat een compleet nieuwe weg in.

Mode houdt wel van een debuut. Gisteren was het de beurt aan Gucci's nieuwbakken creative director Alessandro Michele.
En zoals dat gaat met een debuut, dat roert de trom en zwengelt
gespeculeer aan. En dus waren de hoofdvragen vlak voor aanvang: gaat
deze Michele het modehuis laven, gaat-ie het verkwikken en wakker
schudden – zoals chef François-Henri Pinault nodig acht en
waarvoor hij de afgelopen tijd beslist een boel kruisjes heeft geslagen?
Zet Michele modehuis Gucci weer in de lift? Kortom: is deze man
Gucci-bestand en hebben we een nieuwe oogappel om te bejubelen?

Gisteren mochten we een poging wagen bovengenoemde vragen te beantwoorden bij Gucci's aftrap van Milaan Fashion Week.

Op ieders stoel lag alvast een fraaie brief met daarop een aantal wijze woorden, opgetekend door Italiaans filosoof Giorgio Agamben. Een kleine greep uit die wijsheid: 'Those
who are truly contemporary are those who neither perfectly coincide
with their time nor adapt to its demands. In this sense, they are never
at home in the present moment.
'

Om over na te denken.

Michele liet duidelijk een andere wind waaien dan die van voormalig creative director Frida Giannini.
Te weten: een nostalgische en romantische, die kostelijk put uit het
verleden. De collectie die hij het plankier opstuurde was er een vol vintage-ish kleren,
vol blinkende erfstukken van grootmoe in combinatie met bontgevoerde
(foei!) instappers, kleurrijke mantels afgewisseld met legergroene, zwierige jurken met botanische opdruk, stevige brilmonturen en de nodige doorkijkjes en plissé.

Uw
hoofdredacteur: 'Gucci slaat onder Alessandro Michele een compleet
nieuwe weg in: veel plissé, veel leer, lage hakken en – helaas – ook
veel bont. Evenwel petje af voor het fraaie kleurenpalet.'