Niet Chanel, niet Gucci, maar Louis Vuitton is het meest waardevolle modemerk ter wereld. Dat blijkt uit de Best Global Brands 2017 lijst van Interbrand. Op deze lijst prijkt Louis Vuitton als enige modemerk tussen de techmerken als Apple, Google en Microsoft in de top 20.

Het Franse modehuis bestijgt de 19e plaats en is daarmee het enige modemerk in de top 20. Voor het samenstellen van de lijst kijkt Interbrand naar drie dingen: de omzet van het merk, de invloed van het merk en prijzen van het product. "Louis Vuitton heeft haar merk perfect laten integreren in de hedendaagse cultuur,"aldus Rebecca Robins, global director van Interbrand.

Verderop in de lijst vinden we Hermès (32) en Gucci (52). Volgens Business of Fashion is Burberry met 3 plaatsen gezakt naar nummer 88 op de lijst en Prada 13 plaatsen gezakt naar 94 op de lijst.

Het is overigens niet de eerste keer dat Louis Vuitton als meest waardevolle modemerk wordt geschat. Eerder dit jaar stond het tassenmerk eveneens tussen de techmerken op een vergelijkbare lijst van Forbes.

"Wanneer we kijken naar Louis Vuitton, Gucci en Hermès... wat is dan de magie van deze merken? Ze zijn niet alleen op operationeel gebied heel sterk, ze hebben ook een sterke relatie tussen merk en cultuur weten op te bouwen. Ze weten erg goed op de radar te blijven bij het jongere publiek en doen dit ook nog eens op een duurzame manier," aldus Robins. "Kijk bijvoorbeeld naar de samenwerking van Vuitton met Supreme. Deze samenwerking is geen ééndagsvlieg , maar een weldoordachte, strategische samenwerking die vasthoudt aan de waarden van hun merk."

Red, Bag, Fashion accessory, Material property, Handbag, Street fashion, Shopping, Photography, Black-and-white, Shoe, pinterest
Van: Harper's BAZAAR UK