Balenciaga's 2000 euro kostende variant op Ikea's blauwe 60 cent Frakta-tas, hij ging vorige maand als een lopend vuurtje over het internet. Gevolgd door de ene na de andere briljante meme en creatie die kleine ontwerpers en reclamebureaus verzonnen. De Frakta-pet, de Frakta-schoen, de Frakta-top... Ikea's eigen antwoord toen was al redelijk briljant, maar de Zweedse meubelgigant liet het er niet bij en lijkt nu een groter slaatje te willen slaan uit de hernieuwde populariteit van haar sustainable totebag.

Ikea sloeg de handen ineen met it-label Off White voor een nieuwe Frakta-like shopper. Op Intagram deed de hoofdontwerper van Off White, Virgil Abloh, gisteravond één en ander uit de doeken. Bij de foto was te lezen: 'Some of you guessed it! @virgilabloh @off____white prototyping a fresh take on the FRAKTA bag in IKEA's very own prototype shop in Älmhult. We're in a moment where IKEA is transcending, and people are bringing this "do it yourself" culture" to the blue bag. What I'm most interested in is doing that process in partnership with the brand. It's allowing me to put my opinion on a classic. It's unique and distinctly as much of off-white as it's IKEA.'

WAIT, THERE'S MORE

Het resultaat lijkt, afgezien van het formaat, in weinig op de originele Frakta-tas, maar oogt verdraaid goed. Reken dus maar dat je deze tas de komende tijd met regelmaat zult tegenkomen op straat. Of strand.

Maar, er is een catch.

Op de website van Ikea is nu namelijk te lezen dat aanleiding voor de samenwerking vooral Ikea's nieuwe project is om het perfecte interieur te gaan creëren voor millennials. Virgil Abloh is architecturaal opgeleid, heeft een achtergrond in interieurdesign (lees: lanceerde vorig jaar nog een meubelcollectie op Art Basel) en zal zich voor de samenwerking dus ook écht over wat meubels buigen. En daar mogen millennials best het één en ander van verwachten:

'IKEA provides a landscape – fertile soil for new ideas and concepts,' aldus Abloh. 'My duty then, is to provide something provocative. Given how tremendous this opportunity is, I'm not content to make another chair.'

Hij vervolgt: 'We're looking at that first phase of adult life, when you start making purchases for your space. Largely people grow up in their parents' environment. They've never had to consider furniture. Then when they're off on their own and have their own aesthetic, what are their first purchases? I'm interested in thinking about how those purchases are informed.'

Wij zeggen: slimme zet om die samenwerking direct een groot spotlight te geven door te starten met een designer-metamorfose van het allerpopulairste Ikea-item van het moment, die ouwe trouwe Frakta (die onder millennials overigens misschien nog het meest dienst doet als vuile was-tas). Maar goed, we hebben Ikea dan ook zelden op onverstandige acties kunnen betrappen.

OFF-WHITE x IKEA dus. Coming to an Ikea near you soon.

instagramView full post on Instagram