Vast herkenbaar: lui scroll je wat door je Instagram-feed, totdat je aldaar ineens die fan-tas-tische jas voorbij ziet komen. Precies de juiste kleur, exact de juiste lengte, het is overduidelijk: die moet je. Vervolgens moet je via de welbekende link in bio op je priegelscherm nog de bewuste jas in de online shop zien te achterhalen. Gedoe, dus: láát maar.

En dus is Instagram aan het experimenteren met zogeheten shoppable fototags. Simpelweg: via de tag die bij de bewuste foto staat, kun je het item direct aanschaffen. Google experimenteert ook gezellig mee.

Vooralsnog loopt de proef alleen in Amerika, en heeft daarvoor de medewerking gezocht met onder meer Abercrombie&Fitch, Hollister, Levi's en Michael Kors. Zij taggen hun producten in de foto's, en eenmaal op de bewuste tag geklikt, verschijnt het product, tezamen met prijs, aanvullende foto's en info en natuurlijk de mogelijkheid het aan te schaffen.

Niet bekend is of en wanneer de mogelijkheid ook naar Nederland komt.