We beginnen dit bericht even met toch heus een schokkend feit: in de Nederlandse kledingindustrie blijven jaarlijks 21,5 (!) miljoen (!) kledingstukken onverkocht, zo becijferde MVO Nederland dit jaar. Een gedeelte ervan, 1,2 miljoen items, wordt vernietigd. 

Dat kan anders, vond Rosanne van der Meer, de bedenker achter The Girl and the Machine. Het resultaat: een knitwear merk dat met een speciale app overproductie te lijf gaat met 3D-gebreide kledingstukken, precies op maat. Op die manier is het dus eigenlijk altijd goed, waardoor het kledingstuk - daar gaan we dan gemakshalve even van uit - niet ongebruikt in de kast blijft hangen. En in ieder geval altijd wordt verkocht, want op bestelling. Plus: de productie gebeurt in een Spaanse fabriek waar ook Burberry, Marni en Anecdote worden gemaakt. Zeker geen prutswerk, dus.  

Hoe het precies werkt? Als klant kun je het ontwerp (prijzen liggen tussen de 35 euro voor een muts tot 225 euro voor een lang vest) precies aanpassen naar eigen wens, inclusief de gewenste halslijn en lengte. Een speciale machine breidt vervolgens het eindresultaat. Van der Meer: 'Bij couturier Mattijs van Bergen leerde ik ambachtelijk werken met de mooiste materialen en aandacht voor elke individuele klant. Die ervaring wil ik met The Girl and the Machine ook bieden, maar dan in een nieuwe vorm'. 

Het idee is er dus, nu de realiteit: via een crowdfunding-actie op Oneplanetcrowd hopen de initiatiefnemers het benodigde geld voor financiering binnen te harken. De vooruitzichten zijn goed: niet voor niets is het concept al genomineerd voor de New Material Award 2016 en geselecteerd voor Dutch Design Week.  

Nieuwsgierig? Zie hieronder hoe het precies in z'n werk gaat: