Binnenkort een dagje Amsterdam op de planning? Dan kun je hier vinden waar je de honger moet stillen en hier een hotspot zoeken om een drankje te doen. Tussendoor ga je shoppen, uiteraard. En als we daar ook nog een suggestie voor mogen doen: Verse A Good Store, aan de Prinsengracht, tjokvol betaalbare duurzame merken. Bazaar nam alvast een kijkje.

Number4 Hair, Yaco, MVDT, Haekels, Friday's Project: de merken die in dit vlak naast deze Andaz hotel gelegen winkel zullen je niet allemaal direct een belletje doen rinkelen, en dat is exáct de bedoeling van oprichtster Ciara Shah. Jarenlang vloog ze werkend voor grote modemerken als Tommy HilfigerCalvin Klein en Denham de wereld over. En jarenlang was daar het idee 'iets' te doen met al die kleine duurzame merkjes die ze op haar pad tegenkwam, evenals met al die mooie mode(accessoires) die haar vriendinnen naast hun gewone baan maakten. Zoveel moois: duurzaam, biologisch, ambachtelijk en bovenal betaalbaar, maar zo weinig platform dat er geboden werd om die merkjes in de openbaarheid te laten treden. Totdat ze bedacht: dan geef ik zélf dat platform.

Distilled beverage, Bottle, Publication, Still life photography, Book, Document, Perfume, pinterest

Het resultaat: Verse (komend van Diverse) A Good Store. een conceptstore vol duurzame merken op het gebied van mode, beauty en accessoires. Handgemaakte ringen en oorbellen, bijvoorbeeld (van onder meer Wildthings en MVDT). Of geurkaarsen en huisparfums zonder giftige ingrediënten (van onder meer Aromaworks). Beautyproducten (van Haeckels) zonder plastic, waardoor zelfs de ingrediënten en de naam ín de fles is gegraveerd, in plaats van vermeld op een doorgaans plastic wikkel. En verder maar net wat Shan heeft ontdekt tijdens haar urenlange zoektocht op internet ('Instagram is ideaal, daar staan zó veel mooie merken op!') of tijdens haar vele reizen. Ook melden merken zich vanzelf aan, op zoek naar een broodnodig podium, dat zij met haar karakteristieke pijpenlaatje biedt.

Géén geitenwollensokkenbedoening 

'Vaak zijn duurzame merken te duur', vindt ze. 'Of ze zijn te serieus, waardoor het een - ik háát dat woord -  geitenwollensokkenbedoening wordt.' Veel ook van de wel meer betaalbare duurzame merken wagen zich niet aan een eigen winkel - te duur - en richten zich op social media en met name Instagram. 'Consumenten vinden ze dan wel op die manier, maar er is nauwelijks een plek waar een divers aanbod in het echt te zien is.'

Ja, de wereld van de duurzame mode is aan het veranderen, dat merkt ze. En daarmee ook het publiek. 'Mensen hebben jarenlang maar gewoon bij de grote merken gekocht, omdat die zichtbaar zijn. Maar meer en meer gaan mensen zich afvragen: wat kóóp ik nu eigenlijk? Ze willen het verhaal erachter weten, en hoe het is gemaakt.'

Ze hoopt dan ook dat Verse Goodstore zoveel mogelijk wordt gekopieerd, iets dat toch een gotspe is in de modewereld. 'Nou ja, het is niet zo dat ze één op één na moeten doen wat wij doen, maar ik zou de ondernemers willen aansporen zich te laten inspireren door ons concept.'

Tegelijkertijd weet ze: fast fashion zal er altijd blijven. Ze haalt haar schouders op: 'Wat wij kunnen doen is mensen educatie bieden. Hen voorzien van informatie, actief zichtbaar zijn. Zodat er beetje bij beetje een community ontstaat. Als we van die fast fashion-mensen 20 procent weten te overtuigen dat het ook anders kan, is het al goed.'

Verse A Good Store, Prinsengracht 581-I, Amsterdam.