Parijs, 't is altijd een inspiratiebron geweest voor het nodige moois op televisie. Mode ook, trouwens. Dus als de mode uit het naoorlogse Parijs centraal staat in een nieuwe televisieserie, dan spitsen wij ons oren. En vragen wij ons af: hoe gaat dat nou in zijn werk, het maken van de kostuums voor in dit geval de nieuwste BBC First-serie The Collection - want daar hebben we het over -? Bazaar vroeg het de kostuumontwerpers Chattoune en Fab, die eerder ook tekenden voor de ontwerpen voor de film Coco Chanel.

Goed, even een korte introductie van The Collection: denk Parijs, 1947. De kogelgaten zitten nog in de muren, maar achter die muren is wat gaande:  ontwerper Paul Sabine (Richard Coyle, Crossbones, Life of Crime, Going Postal) wil het huidige modebeeld van uniformen en weggestopte lijven veranderen, en is hard op weg een gevierd designer te worden. Gevraagd als ontwerper voor een groot modehuis 'om de wereld te kleden en Parijs opnieuw de modehoofdstad van de wereld te maken', ziet hij zijn kans schoon, maar daarvoor heeft hij wel de hulp nodig van zijn tikkie getroebleerde broer Claude (Tom Riley, Da Vinci's Demons, Kill Your Friends, Monroe). Die stiekem de beste ontwerpskills heeft, als is Paul het zakelijk brein en het gezicht naar buiten. Wat volgt zijn intriges en politieke spelletjes, waarbij duidelijk wordt dat haat en liefde in familie dicht bij elkaar ligt.

Ook hier is kopiëren niet gewenst

Sommige scènes werden opgenomen in Parijs, want de juiste setting, de juiste sfeer, de juiste details luisteren nauw. Andere werden gedraaid in Wales, waar complete sets werden nagebouwd.

The Collection laat een interessante kijk op mode zien, zo vlak na de oorlog, een periode waarin het kostuum het straatbeeld overheerst. Interessant dus, om die ontwikkeling naar juist mooi en met de hand gemaakte creaties te zien. Wat ons ons deed afvragen: hoe gaat het maken van die creaties voor een dergelijke serie in zijn werk? 

Door veel te lezen, te praten en te kijken, zo laat het ontwerpduo weten: 'Het proces is langer dan voor een film, omdat er meer wordt gedraaid. Stapsgewijs lezen we de scripts, praten we met de regisseur over de karakters in de serie, gaan we op zoek naar referenties, doen we onze research en proberen we dat allemaal binnen het budget te doen. Vervolgens maken we een moodboard – iedere hoofdrolspeler krijgt een eigen - en beginnen we met het schetsen. Daarna gaan we op zoek naar de juiste stoffen en kijken we welke stukken we willen huren en welke we willen kopen. Daarna begint het grote kostuum maken.'

Daarbij was het van belang om vooral niét de belangrijke ontwerpers en modehuizen van die tijd te kopiëren. Paul Sabine is in de serie immers een nieuwe ontwerper, en ook in deze context is het not done om je, laten we het zo zeggen, bijzonder veel te laten inspireren door reeds bekende ontwerpers. 'We moesten echt een nieuwe look neerzetten, zonder die mensen na te doen die in die tijd de échte nieuwe look hebben bedacht.'

Head, Human body, Stairs, Handrail, Iron, Baluster, Metal, pinterest

Veranderend silhouet

De gekozen tijd, Parijs in de jaren net na de oorlog, is een interessante, zo vindt het ontwerpersduo. 'De doorsnee stijl was nog steeds de jaren '40-look. Natuurlijk wilden mensen wel veranderen, maar ze hadden geen geld om de nieuwe mode te volgen: eten was immers nog steeds op de bon, laat staan dat je geld had voor een nieuwe outfit.' 

Interessant was het veranderen van het silhouet in die tijd, zo vinden ze. 'Ten tijde van de oorlog was dat masculien: brede schouders en vooral korte broeken en rokken, vanwege het tekort aan stoffen. Na de oorlog werd het vrouwelijker, de rokken werden langer, want er was meer stof. De hele smalle taille werd het beeld, evenals hoge hakken.'

Fascinerend

Alle kleding voor de zo belangrijke modeshow zoals-ie in de serie wordt gegeven, werd handgemaakt. Belangrijk, want kleding is belangrijk voor de setting, de atmosfeer, zelfs de emoties van de acteurs. Een uitdaging dus, aldus omschreven, voor het hele team.

Het duo kent het klappen van de zweep: eerder maakte het de outfits voor de film Coco Chanel. Eveneens een uitdaging: 'Er was heel weinig van haar gedocumenteerd uit die periode: 1921. We waren enorm blij dat het modehuis Chanel en Karl Lagerfeld onze ontwerpen goedkeurden!'

En of het nu om 1921 of 1947 gaat, iedere periode is even interessant, vinden ze. 'Wanneer je er helemaal induikt, blijken alle tijden interessant en fascinerend. Het is zo mooi om een verhaal en karakter neer te kunnen zetten met jouw ontwerpen.'

The Collection is vanaf 6 november om 21:00 uur te zien op BBC First.