De show van Topshop Unique op Londen Fashion Week is echt nét afgelopen en de kleding hangt nog uit te dampen op de rekken, maar toch is-ie al te koop. De Britse retailer doet daarmee net als onder meer Ralph Lauren, Thakoon en Michael Kors mee aan de see now, buy now-trend.

Reden genoeg voor Bazaar om Global Design Director Jacqui Markham eens aan de tand te voelen. 

Wat waren de belangrijkste redenen om de collectie gelijk shoppable te maken?

'Vandaag de dag eisen onze consumenten directe actie, dus dit voelt als een natuurlijke ontwikkeling, - iets dat we al aan zagen komen. Ons doel is om mode democratischer te maken, door de klanten dichter bij de London Fashion Week-ervaring  te brengen. Dat proberen we op verschillende manieren: door middel van livestreaming, of zelfs virtual reality. En nu dus zo. De klant is immers het belangrijkst.'

Wat is er zo veranderd dat het traditionele verkoopmodel voor jullie niet meer werkt?

'E-commerce heeft het traditionele idee van ontwerpen naar de seizoenen verstoord. Samen met het feit dat meer mensen meer reizen en en de komst en vooruitgang van social media heeft dat bijgedragen aan de verandering van de modecyclus. We zullen de collecties ook niet meer naar de seizoenen noemen, maar naar maand en jaar. Deze, bijvoorbeeld, heet simpelweg September 16.' 

Toch werkte dit traditionele model jarenlang. Komt het ooit weer terug, denk je?

'Er zullen dingen veranderen op het gebied van hoe wij (en andere modemerken) onze visie delen met de consument, maar de tijd dat wij van hem kunnen verwachten dat-ie een half jaar wacht om de collectie te kunnen kopen, is voorbij.' 

Wetende dat de collectie gelijk te koop kwam: veranderde dat voor jou het ontwerpproces? 

'Het had vooral impact op de keuze voor de stoffen, die moeten het hele jaar door logisch zijn. Het heeft het ontwerp- of creatieve proces niet veranderd, alleen de ontwikkelingstijd verschoven, zodat dat proces eerder moet beginnen. Eén van de grootste gevolgen van het nieuwe model is dat we trouw aan ons merk en onze visie dienen te blijven. Vroeger konden we het koopproces nog wel eens beïnvloeden door meer te produceren van die items die enthousiast werden ontvangen.'

Over deze eerste direct te kopen collectie: hoe zou je hem omschrijven?

'Belangrijk voor de UNIQUE collectie is altijd de Britse stijl en de afkomst ervan, het gedachtegoed. Dat, gemixt met high en low fashion, streetstyle-invloeden en persoonlijkheid. Voor deze collectie stond de Engelse roos centraal, met een ietwat donkere ondertoon, vrouwelijkheid en een tikje sexy. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van een typisch Ierse weeftechniek, waardoor het ontwerp een heel rijke uitstraling krijgt. Ook veel te zien: het zebramotief, geïnspireerd door de liefde van Lauren Bacall voor die print.' 

Wat is je beste stijladvies?

'Investeer in kleding met een mooie snit. Mijn persoonlijke favoriet: de boy jeans, van bleke denim. Combineer hem met een oversized jas en je bent klaar.'