Een merk tussen de goedkope prullaria en de high end juwelier in, dat is wat Fleur Osterholt voor ogen had toen ze 3 jaar geleden samen met Isabella Machinè sieradenmerk IVY & LIV oprichtte. Inmiddels hangen de herkenbare oorbellen in de lellen van onder anderen Thekla Reuten, Anna Nooshin en Rens Kroes, breiden de verkooppunten in Londen uit, roemde het Financieele Dagblad het merk als veelbelovend en schreef ook de Evening Standard er lovend over.

Net haar studie museologie afgerond en vol in de crisis (hallo, bezuinigingen!)  besefte Fleur Osterholt (30): in de museumwereld gaat 't hem niet worden. Toen kwam de aloude en levensomvattende vraag: wat wil ik nou echt? Goed, al van jongs af aan prutste ze met kraaltjes en armbandjes, maar  is daar iets mee te verdienen? Het moest een kwaliteitsmerk worden, zo vonden zij en Machinè, die er als toenmalig interieurontwerpster ook zo haar ideeën over had. En dus tussen de goedkope bijouterie (Osterholt: 'Het aanbod daarin is echt idioot hoog!') en hoogdrempelige juweliers in. In 2013 was daar de eerste collectie van IVY & LIV.

Ivy&Livpinterest

Toen een jaar later de Fireflies oorbellen alom door iedere kwaliteit respecterende consument werd opgepikt, was het succes compleet. Met het succes kwamen ook de zakelijke verplichtingen en andere sores, maar ook uitdagingen. Zo ging Machine terug naar die andere liefde, voor interieur, en bleef Osterholt achter met inmiddels een heus bedrijf – inclusief personeel – te runnen. 

Dieptepunt

'Best wel eng', zo omschrijft de ontwerpster die tijd. Want ineens was ze voornamelijk aan het managen, en steeds minder (lees: nauwelijks) bezig met het creatieve gedeelte. En werd ze steeds ongelukkiger in die rol. Het besluit om de lol terug te brengen was hard, rigoureus en zwaar: het personeel moest eruit. Geen nachtenlange hoofdbrekens meer hoe het bedrijf met al die mensen draaiende te houden, en of er voldoende in kas was om hen uit te betalen. Ze noemt het 'het moeilijkste besluit dat ik ooit heb moeten nemen en het zwaarste dat ik ooit heb moeten doen'. 'Dat was echt wel een dieptepunt', zo zegt ze heel eerlijk. 'Maar nu terugkijkend is dat het beste dat ik ooit heb kunnen doen.'

Het was een harde les, maar ze leerde ervan. 'Ik weet nu dat ik meer in mijn mars heb dan ik in eerste instantie dacht. Ik kan 'alleen' (tussen aanhalingstekens, want ik heb nog steeds een geweldig team, alleen niet meer allemaal in vaste dienst, en lieve vrienden en familie die me steunen) toch wel heel veel aan. Aan het einde van de dag ben ik toch degene die de beslissingen maakt en dan is het mooi om te zien dat die beslissingen worden gewaardeerd door het personeel, maar ook door de consument.'

Ivy&Livpinterest

De beslissing om een ouder model te gebruiken (zie hoofdoto's) voor één van de campagnes was zo'n gewaardeerde. Waar tot voor kort alleen de jonge(re) modellen de sieraden aanprezen ('mooi hoor, zeker, maar vervolgens zie je ze wel overal en bij alle merken voorbij komen'), koos ze nu voor een totaal andere weg. Het werkte: de reacties waren lovend en vooral veel, het betreffende model kreeg een vliegende start van een mooie carrière. 

Onderuitgaan

Het gaat bijzonder goed dus, maar dat zal je Osterholt niet van de daken horen schreeuwen. Noch hoe goed bezig ze is, want: 'Ik vind het belangrijk om bescheiden te blijven. Mensen moeten niet denken dat het allemaal maar aan komt waaien, het is keihard werken. Ik ben nu zo ver dat ik mezelf een dag in de week vrij geef. (lacht:) En daar hou ik me ook wel eens aan! Ik geef niet snel op. Als er iets tegenzit, dan verzin ik er iets op.' 

Al is er ook een verbeterpuntje: 'Ik laat soms te veel over me heen lopen. Dan denk ik bij mensen: hallo? Hoe kun je zo je werk doen? Dan ga ik er toch mee verder en denk ik achteraf: heb ik daar nou mijn energie in gestoken?' Maar goed: 'Ik leer van alles, of het nu positief of negatief is, al klinkt dat natuurlijk enorm cliché. Als er iets tegenzit, dan geeft dat niet, dan komt er vanzelf wel weer iets dat meezit. Je moet af en toe gewoon onderuitgaan. Dat klinkt wijs, maar ik heb ook momenten gehad dat ik overwerkt was en riep dat ik er mee wilde kappen!'

Toch weer

De wens is om na Londen uit te breiden naar België ('Daar hechten mensen meer waarde aan accessoires'), Japan en Australië ('Aan de hoeveelheid webshopverkopen te zien, zit daar een markt, vraag me niet waarom'). Internationale groei staat hoog op de verlanglijst (evenals Tilda Swinton die Ivy&Liv draagt, want 'die vrouw is zó wat wij uit willen dragen!'). En stap voor stap een nog betere kwaliteit. 'En ik hoop dat het team dan groter is.' Toch wel, na die eerdere vervelende ervaring? 'Ik hoop dat het dan noodzakelijk is, want dat betekent dat het heel goed gaat. En ja, dan zal het weer stress met zich meebrengen, maar dan ga ik de dingen wel anders doen. Op een heel andere manier, zodat ik het plezier erin hou.'  

Hair, Ear, Nose, Lip, Cheek, Hairstyle, Skin, Chin, Forehead, Eyebrow, pinterest
Fleur Osterolt