Zomaar een vraag die we opwerpen: doet Haute Couture er eigenlijk nog toe? Na de economische recessie werd lang gedacht, en soms zelfs hardop gezegd, dat het kaartenhuis van de couturewereld voorgoed was ingestort. Dior, Louis Vuitton, Chanel: alle verloren logischerwijs een aantal klanten met een volle beurs. Maar anno 2022 horen we vooral positieve geluiden. Couture is weer booming, aldus de modekenners.

De toekomst van de Haute Couture ziet er rooskleurig uit

'Jaren geleden was couture all that mattered,' vertelde Justine Picardie, hoofdredacteur van Harper's Bazaar UK, aan CNN. 'Maar met de opkomst van de snelle confectiekleding rees de vraag of couture niet slechts een manier was om de lippenstiften en parfums aan de man te brengen. De extreem dure en exclusieve kleding werd namelijk amper gedragen.'

Wat Picardie de laatste jaren opvalt is dat er een heuse revival gaande is in binnen de couturewereld. Een revival die eerder al werd voorspeld door Neerlands eigen trendwatcher Lidewij Edelkoort. 'Mode is dood,' zo stelde ze in een interview met Dezeen Magazine. Hiermee doelt Edelkoort op de huidige modemarkt, waar kleding op de snelst mogelijke
manier wordt geproduceerd, het liefst met een spotgoedkoop prijskaartje. 'We gaan ons weer meer verdiepen in kleding, mode wordt gevierd. Als resultaat zien we dat couture weer een belangrijke rol gaat spelen.'

En dat biedt kansen voor coutureontwerpers. Dat ziet ook Claes Iversen, die enkele jaren geleden voor het eerst zijn collectie toonde tijdens de coutureweek in Parijs. 'Bij het maken van couture zijn er geen restricties voor de ontwerper en dat is cruciaal voor de creativiteit in de modewereld,' zo zegt de in Nederland wonende Deense ontwerper. 'Wanneer je iets
voor de ready-to-wear lijn maakt, is het altijd weer spannend. Valt het wel binnen de juiste prijsklasse? Is het wel goed draagbaar?'

Zelf gelooft hij dat couture in de lift zit omdat er weer aandacht is voor het ambacht; de technieken, de stoffen en ook voor duurzaamheid. 'Daar komt bij dat veel ontwerpers een moderne draai geven aan couture. Zo maak ik vaak losse stukken die gecombineerd kunnen worden en niet alleen bedoeld zijn voor de rode loper.'

Tijdens Karl Lagerfeld zijn laatste modeweek legde ook hij de nadruk op het belang van goede ambacht. Tegen een achtergrond van een gigantisch naaiatelier toonde hij de Chanel herfst/winter couturecollectie. 'Vakmanschap is belangrijker en beter dan ooit,' vertelde hij in een interview met Rebecca Lowthorpe. 'Zonder een sterk atelier kun je nooit een goede collectie maken.'

En zo zagen de clientèle en het modevolk live hoe de laatste hand werd gelegd aan de beroemde deux pieces-pakjes van Chanel. Een clientèle die weer aan het groeien is volgens
Picardie. 'Er zijn steeds meer modeliefhebbers uit China, het Midden-Oosten, Rusland, Nigeria en India die de mooiste en duurste, unieke stukken willen dragen. Het zegt iets over onze economie. Wanneer er veel couture wordt gekocht, doet ook de economie het goed.'