H&M, C&A, Adidas, M&S en Nike zijn de kledingmerken die goed bezig zijn als het gaat om duurzaam katoen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Pesticide Action Network (PAN) UK, Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds (WNF), en dat is uitgevoerd door Rank a Brand

Uit het onderzoek blijkt dat er nog veel dient te gebeuren als het gaat om het inkopen van duurzaam katoen, maar laten we vooral de positieve kanten belichten: op modegebied scoren H&M, C&A, Adidas, M&S en Nike hoog. Daarbuiten gaat de vlag uit voor IKEA, dat 12 van de maximaal 19,5 te behalen punten scoort. C&A (9 punten), H&M (9 punten), Adidas (7,75 punten), Nike (6,75 punten), M&S (5,5 punten) en Kering (3 punten) volgen.

Al 10 tot 13 procent van het wereldwijde katoenaanbod is duurzaam, maar minder dan een vijfde hiervan wordt als duurzaam katoen verkocht. 'Terwijl de inkoop van duurzaam katoen eenvoudiger is dan ooit', plaatst Richard Holland, directeur Market Transformation van WNF, een kritische noot. 

De conventionele katoenproductie gebruikt buitensporig veel water en gevaarlijke pesticides, wat vaak ernstige ecologische en sociale gevolgen heeft, zo verduidelijken alle partijen. Een grotere markt voor duurzaam katoen is de beste manier om de katoenteelt schoner te maken en de gezondheid van arbeiders te beschermen, zo roepen ze. 

De bedrijfsprestaties werden op drie onderdelen gemeten: beleid, traceerbaarheid en inkoop en gebruik. Bedrijven konden de meeste punten verdienen met goede prestaties op het gebied van inkoop en gebruik.