Als er iemand is die alle verbazingwekkende perikelen van de modewereld heeft doorlopen en doorstaan (waarvoor applaus!) dan is het Diane von Furstenberg wel. De periode dat mode van een lokale naar een internationale markt verschoof? Diane was erbij. Die keer dat het internet en social media zo belangrijk werden dat modehuizen er wel op móesten inspelen? Diane zat front row.

Wanneer de modeontwerpster iets voorspelt over de toekomst van mode, mag dat op zich redelijk serieus genomen worden. Von Furstenberg tipt dat we nog maar goed van de modeweken moeten genieten, want ze verwacht dat het binnen enkele jaren uit is met die pret.

'We already have fashion weeks all over the world now—I mean there is a Siberia Fashion Week. But what does fashion week really mean anymore? That is kind of debatable,' aldus de ontwerpster. Het probleem ligt volgens haar vooral bij het feit dat we tijdens de modeweken iets presenteren dat pas over zes maanden in de winkels ligt. Iets wat andere modehuizen ook al tegen de borst stuitte, vandaar de opkomst van de see now buy now modeshows.

But what does fashion week really mean anymore? That is kind of debatable

Dat van die zes maanden was voor Furstenberg een legitieme reden ook  maar over te stappen naar een aantal see now buy now stukken. Een echte oplossing voor alle soesa in de modewereld heeft ze niet: 'Everybody is surfing the tsunami, wondering: how are we gonna live?' aldus Furstenberg. 'Nobody really knows and everybody has to adapt.'

Everybody is surfing the tsunami, wondering: how are we gonna live?

Als ze dan toch voor ons de toekomst zou moeten voorspellen? Dan verwacht de ontwerpster dat we op den duur veelvuldig zullen overstappen op intiemere presentaties in plaats van grote shows met veel toeters en bellen en media-aandacht. 'I think they might become more intimate, and there will be more control over how much is shown. I also think designers will have to find new ways to let the collection out into the world [to gain publicity] because advertising is not what it used to be and magazines are not what they used to be.'

Advertising is not what it used to be and magazines are not what they used to be.

van: Elle.com