Wat is er fijner dan lekker surfen op Bali? Zon op de toet, wind in de haren, azuurblauwe zee onder de plank? 

Weten dat die azuurblauwe zee vol met plastic zit, waardoor de dieren die erin zitten, met de dood worden bedreigd. Dat moest anders, vonden Tim Holland en Robbert Wefers Bettink. En dus richtten ze Dick Moby op. Een merk met handgemaakte Italiaanse zonnebrillen, gemaakt van gerycled plastic. 

'Op Bali surf je tijdens het regenseizoen letterlijk in een soep van afval', aldus de bedenkers. 'Maar het besef dat het plastic wat je dagelijks op strand tegenkomt elke dag een nieuwe verse lading is en wat de schaal van het probleem weergeeft, bracht ons ertoe om iets met biologisch afbreekbaar en gerecycled plastic te gaan doen.'

Water naar de zee

Jullie hadden ook voor een schoonmaakactie kunnen gaan. Het werd een compleet bedrijf en merk, met inmiddels meer dan 200 verkooppunten in 17 landen, waaronder Colette in Parijs. Vanwaar deze modieuze oplossing? 'Schoonmaken is bijna water naar de zee brengen, want de volgende dag ligt er weer net zoveel. Wij wilden iets van hoge kwaliteit maken, waarmee we juist de kansen van plastic benaderen. We noemen dat the sunny side of plastic. Als we plastic gaan zien als grondstof, gaan we er bewuster mee om en kunnen we het aanpakken voor het een nog groter probleem wordt.'

Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want hoewel Wefers Bettink modeontwerper is en in het pré Dick Moby-tijdperk een modelabel heeft gehad en Holland grafisch vormgever is, was dat het wel zo´n beetje. 'We wisten niet zo heel veel, eigenlijk niks, van het ontwerpen of produceren van brillen. Dus tja, waar beginnen we? Toen zijn we via social media mensen gaan benaderen die wel deze kennis hebben. Wat ons heel erg verbaasde was de bereidheid van wildvreemde mensen om ons te helpen door alles te vertellen wat we wilden weten. En toen is het balletje gaan rollen.'

De naam moest herkenbaar worden, met een subtiele verwijzing heeft naar de zee. Holland zag Moby Dick in de boekenkast staan, het kwartje viel en het merk werd een succes. Terwijl er toch voldoende zonnebrillenmerken zijn. Wat maakt hen anders? 'We maken op de eerste plaats hele goede brillen, maar wel met een duurzaam DNA waarmee we laten zien dat duurzaamheid niet alleen maar een geitenwollensokkenimago hoeft te hebben.' 

't Gaat veranderen

Duurzaamheid is een hot topic. Maar is het niet vreemd dat het nog steeds een USP is? Zou het niet gewoon een logisch iets moeten zijn? 'Dat is precies wat wij willen doorbreken. Onze brillen doen niet onder voor brillen van andere merken, maar ze zijn wel op een verantwoorde manier geproduceerd van duurzame materialen. Daarmee overstijgen we de trend, omdat onze brillen net zo goed stand houden als duurzaamheid algemeen goed is geworden.'

En dat gaat gebeuren, daar zijn de twee van overtuigd. 'Als we alleen al kijken naar het verschil in duurzaam denken tussen onze generatie en die van onze ouders of zelfs al het jongere broertje van Tim, dan zit daar al zoveel positieve verandering in dat we er vrij zeker van zijn dat duurzaamheid straks de normaalste zaak van de wereld is.'