De internationale modeweken hebben een nieuwe sponsor. Etihad Airways, de nationale vliegtuigmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft de handtekening gezet onder een nieuwe sponsorcontract voor de modeweken in onder meer New York, Londen, Milaan en Berlijn, beginnend bij die van Sydney, die 15 mei van start gaat. Ook sponsort het de debuutshow van Oscar de la Renta aldaar.

Op zich niet vreemd: modemensen spenderen nu eenmaal de nodige tijd in vliegtuigen. Weet: alleen al voor de prêt-à-porter vrouwencollecties hoppen de nodige modemensen al 2 keer per jaar in het vliegtuig, om zeker 4 steden (Londen, Parijs, New York, Milaan) aan te doen. Tel daar nog eens de herenshows en couturecollecties bij op, en bijvoorbeeld het tonen van de cruisecollecties in Havana (wat Chanel deze week doet). Nog los van alle shoots die geschoten moeten worden en waar je ook wel eens voor over de grens gaat. En laten we het dan nog niet eens over de ontwerpers en hun aanhang hebben, die ook overal de nodige inspiratie opdoen.

Volgens de laatste cijfers trekt alleen New York Fashion Week al 100.000 reizigers naar de stad. Volgens NY Post wordt er zelfs gesproken over een eigen fashion flight: met speciale mode perks, op de belangrijke reisdagen tussen bijvoorbeeld New York en Londen, of Londen en Milaan, evenals een speciaal modekanaal tussen het inflight entertainment

Kortom: dat Etihad heeft nogal wat wilde modeplannen.