Wist je dat er in 2025 voor iedere drie ton aan vis, één ton aan plastic in onze oceanen drijft? En in 2050 heeft het gewicht aan plastic het gewicht aan vis zelfs ingehaald. Een groot deel van dit plastic is niet met het blote oog te zien, en komt vrij bij het wassen van synthetische kledingstukken. 

En da's niet best, vind ook G-Star. Van het merk is bekend dat ze zich inzetten voor schonere zeeën, met onder meer de samenwerking met Pharrell, en nu gaan ze ook een samenwerking aan met de Plastic Soup Foundation in hun strijd tegen plastic.

Ze slaan de handen ineen om niet alleen andere partijen op te roepen bij te dragen aan een oplossing voor dit probleem, zoals de textielindustrie, maar ook fabrikanten van wasmachines, ze gaan ook op zoek naar nieuwe technologieën om ervoor te zorgen dat er bij het wassen minder plastic deeltjes in het water terechtkomen. 

Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation, toont zich uiteraard verheugd: 'Als je je indenkt dat iedere dag miljarden mensen hun was doen, en in bijna ieder kledingstuk wel iets van plastic zit, begrijp je hoe plastic soep tot stand komt. G-Star is het eerste kledingmerk dat zich inzet voor verandering.'