Het is en blijft een hot topic: duurzaamheid in de kledingindustrie. Aan de ene kant roepen we om 't hardst dat het oh zo belangrijk is, aan de andere kant doen we – laten we eerlijk zijn – ook niet en masse heel veel moeite die complexe wereld te doorgronden, laat staan te veranderen.

Basta, dacht Made-By, de non-profit organisatie die 'duurzaamheid gangbaar wil maken in de mode-industrie'. Nou ja, dat dacht het al sinds de oprichting, in 2004, maar nu komt het met een systeem waarbij bedrijven gemakkelijker inzicht kunnen krijgen, en vooral geven, in hun productieproces en de weerslag ervan.

'Leuk', denk je nu vast. En ook: 'Heel goed, maar wat heb ik eraan?' Dit: de zogeheten MODE tracker geeft niet alleen inzicht aan bedrijven, en laat ook de (positieve) ontwikkelingen in de loop der tijden zien, maar maakt het ook zichtbaar voor de consument. Iets dat Rank-a-Brand ook al doet, en daar komt dit nu dus bij.

Jij kunt dus zien of jouw favoriete merk goed bezig is, dan wel vorderingen maakt, op dit gebied. Onder meer G-Star en Ted Baker hebben zich al aangesloten bij dit international initiatief, dat vandaag de eerste resultaten bekend maakt.

Exacte cijfers zien we daarin niet, wel wordt er met kleuren gewerkt, waarbij groen staat voor een uitmuntende prestatie, en geel voor weinig inzet op verschillende gebieden als  fabricage, mensen, verpakking en afval. Een zogeheten stoplichtsysteem, dus. Daarbij wordt getoetst aan eisen die het bedrijf voor zichzelf heeft gesteld, maar ook aan door Made-By vastgestelde factoren: hoe is de basis? Hoe de voortgang? Drie van de acht onderwerpen moeten door de merken openbaar worden gemaakt.

Openheid

Waarbij dan wel openheid van zaken van de bedrijven wordt verwacht, die door Made-By wordt geverifieerd, verduidelijkt Allanna McAspurn, CEO van de organisatie. 'Nadat de bedrijven hun bewijzen hebben aangeleverd, checken wij dat en hangen we er een score aan.' Wel is het belangrijk te vermelden dat, zo zegt ze, de MODE Tracker geen classificatiesysteem is voor het vergelijken van merken. We moeten het zien als een aanvulling op duurzaamheid indexen zoals de Global Reporting Initiative en de Sustainable Apparel Coalition Higg Index. Het verschil zit hem vooral in het feit dat consumenten geen pakketten vol cijfers door hoeven te spitten, maar met een blik kunnen zien hoe de betreffende merken bezig zijn.

Nu nog zijn er slechts 4 modemerken aangesloten, te weten dus G-Star (G-Star's CR Director Frouke Bruinsma erover: 'Dit proces heeft ons een overzicht gegeven in de sterke punten en de verbeterpunten in onze duurzaamheidsaanpak en het biedt strategisch inzicht in hoe de prestaties te verbeteren. Het geeft aan welke kant de mode-industrie opgaat.') en Ted Baker, maar ook het Britse schoenenmerk Vivobarefoot en Haikure, een Italiaans denimmerk. 

Durven

Uiteraard hopen de makers van de tool, die door 50 experts werd getest, dat meer bedrijven transparantie gaan en durven te geven: 'De merken die voor het eerst meedoen, zijn pioniers', prijst McAspurn. 'Zij laten zien dat ze het aandurven om door iemand van buiten te worden beoordeeld, met uitkomsten die door iedereen in te zien zijn. We hopen dat er meer volgen en dat bedrijven dit gaan gebruiken als interne en externe communicatie om te laten zien waar ze mee bezig zijn en hoe ze het doen. Maar ook wat ze nodig hebben om volgend jaar progressie te maken.'

Sommige merken blijven het ongemakkelijk vinden om te tonen op welke gebieden ze zichzelf moeten verbeteren.

Want waarom toch die aanhoudende terughoudendheid van merken? McAspurn begrijpt het ergens wel: 'Sommige merken blijven het ongemakkelijk vinden om te tonen op welke gebieden ze zichzelf moeten verbeteren. Ze denken dat ze daarop zullen worden bekritiseerd door de media. Ik denk echter dat door dit inzicht belanghebbenden, dus ook consumenten, in gaan zien dat het ook lastig is voor merken om vooruitgang te boeken op duurzaamheid en ik denk dat hun eerlijkheid, transparantie en vooruitgang juist wordt beloond.'

Lastig

Want MODE Tracker of niet, transparantie zal altijd een lastige zaak blijven, zo weet de CEO ook. 'Omdat het productieproces ook steeds verandert. Bovendien gaat het allemaal zo snel, er is druk om te produceren. Maar nieuwe technologie en de komst van big data analytics kunnen merken helpen het gemakkelijker in kaart te brengen. Bovendien: consumenten zullen ook meer te eisen, afgelopen april werd de hashtag #whomademyclothes gebruikt door 64 miljoen mensen, met 124 miljoen impressies. Dit toont de wens om meer te willen weten over de kleren die ze dragen en de bedrijven die ze verkopen.'

De wens is er om meer te willen weten over de kleren die ze dragen en de bedrijven die ze verkopen.