Shock en horror! De modewereld staat op z'n kop. En Christopher Bailey is de schuldige. Burberry heeft namelijk aangegeven de mannen- en vrouwencollecties samen (!) tijdens een twee-jaarlijks evenement te gaan showen. En dat is nogal wat in een industrie gebouwd op tradities en regels.

Maar dat is niet de enige baanbrekende actie die Bailey op de planning heeft staan. De collectie zal namelijk meteen (!!) na de show te koop zijn, zowel online als in de winkels, en zodra het laatste model de catwalk af loopt zal er linea recta een wereldwijde campagne voor de nieuwe collectie gelanceerd worden. 

Baileys acties zijn zonder twijfel het gevolg van de ellenlange discussie over de traditionele showkalender die de modewereld al een behoorlijke tijd (lees: eeuwig) bezig houdt. Die dateert immers uit het pre-internet tijdperk waarin shows bestemd waren voor inkopers om hen de mogelijkheid te geven de collectie maanden voordat deze in de winkel lag te bezichtigen. Tegenwoordig kan echter iedereen, live mee kijken waardoor shows veranderden in grootschalige marketingevenementen.  

Burberry is het eerste modehuis dat een poging doet om deze grote kloof te dichten, door zijn collectie meteen na de show online aan te bieden. 'Burberry is a truly innovative brand and this strategic move shows brilliant leadership from Bailey and his team. A number of British brands will move to a similar model over the next few seasons,' aldus Caroline Rush, hoofd van het British Fashion Council.

Wordt zonder twijfel vervolgd...