Met haar stijlvolle collecties infiltreerde ze de mode-industrie van binnenuit, en inmiddels heeft ze bewezen dat mode prima zonder dierenleed kan. Stella McCartney: 'Het windt me op dat ik de mode moderner heb kunnen maken.'

Dat ging echter niet zonder slag of stoot, zo lezen we in het nieuwste nummer van Harper's Bazaar, dat nu in de winkel ligt. 'Je kunt ieder bedrijf verantwoord en milieubewust benaderen en toch winst maken. Weet je, wij zijn succesvol, goddank, dat is te zien aan de cijfers. Ha, zie je wel dat ik het kon?' 

Realiteit

En of ze het kan. McCartney, tweede dochter van Beatleszanger Paul McCartney en de Amerikaanse fotografe Linda Eastman, leerde het vak immers van niet de minste: Christian Lacroix, waar ze stage liep. Voor haar eindexamencollectie van het Central Saint Martins College of Art and Design in 1995 wist ze Naomi Campbell en Kate Moss te strikken. 

Van jongs af aan kent ze dus een hoog celebgehalte, maar dat was niet per definitie een voordeel. En ook het feit dat ze haar ontwerpen van meet af aan zo duurzaam en diervriendelijk mogelijk wilde produceren, zorgde voor opgetrokken wenkbrauwen. 'Al die labels die ik opgeplakt heb gekregen! Ons modehuis is een blijvertje, hopelijk bewijst dat dat je het ook anders kunt doen. En we zijn een gezond bedrijf. Er zijn niet zoveel modehuizen die het redden hoor, dat is de realiteit.'

'Ik maak geen wegwerpkleding, ik creëer dingen die meegaan.'

Stella McCartney gebruikt geen leer, bont, huid en veren, geen lijm van dieren, en alleen wol dat vriendelijk gewonnen wordt. De producten zijn zo ontworpen dat ze lang mee gaan. 'Ik maak geen wegwerpkleding, ik creëer dingen die meegaan.' 

Opwindend

Het was een lange weg van op zoek naar de beste materialen, de nieuwste technieken en de meest ingewikkelde processen. En dat is het nog steeds. Maar: 'Ik ben er zeker ook trots op dat ik een vrouw ben in de mode-industrie, die hónderden jaren lang alleen maar om geld draaide. Het windt me op dat ik dat kan veranderen, dat ik de mode-industrie kan moderniseren.'

Lees het hele artikel in het maartnummer van Harper's Bazaar, dat nu in de winkel ligt.