Dat H&M het goed doet op het gebied van duurzaamheid, blijkt inmiddels wel.

Kennelijk is het hele land van herkomst van het kledingmerk goed bezig, want Zweden lanceert een nieuw initiatief: een zogeheten ready-to-share-collectie. Hiervoor werken vooraanstaande Zweedse modeontwerpers samen.

Onder meer Filipa K, Hope, House of Dagmar en Weekday - niet de minsten dus - ontwierpen de eerste stukken voor de speciale collectie.

'Oké, maar hoé werkt het shareprincipe dan?' vraag je je nu af.

De ShareWear-collectie wordt op Instagram gezet en wie als eerste een reactie bij de foto van een kledingstuk plaatst, mag het een week lenen. Als de week voorbij is, deelt de gebruiker het kledingstuk met de volgende persoon door weer een foto op het sociale medium te plaatsen. De eerste geïnteresseerde die een reactie plaatst, krijgt het kledingstuk de volgende week.

Bovendien kun je ook je eigen kleding delen met de hashtag #sharewear.

'Het doel van ShareWear is om mensen te inspireren om op een duurzame manier trendy te zijn. Kleding delen in plaats van weggooien is goed voor je portemonnee en goed voor het milieu', aldus Henrik Selin, hoofd van de afdeling Interculturele dialoog van het Zweeds Instituut.

Want:

'Elk jaar worden er in Zweden en andere landen in de wereld miljoenen tonnen kleding weggegooid, hoewel bijna alles gerecycled, weggegeven of hergebruikt zou kunnen worden', weet Sofia Kinberg, Directeur Global Marketing van VisitSweden.

Na de lancering op Instagram zal de collectie in een digitale showroom te bezichtigen zijn. Daar wordt ook meer verteld over de achtergrond van het kledingstuk. En via Instagram kunnen gebruikers zien waar een kledingstuk zich bevindt en wanneer het weer geleend kan worden.

Bril-jant.