Op het Westergasterrein gaat vanaf woensdag de Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam weer van start. De openingsdag staat geheel in het teken van Dutch Heritage, met een show én tentoonstelling waarin de Nederlandse ontwerpiconen worden geëerd. Curatoren Iris Ruisch (tevens creative director Fashionweek Nederland) en Ferry van der Nat lichten (stylist, fotograaf en vintageverzamelaar) toe.

Was vroeger alles beter? Eerlijk: wat betreft de Nederlandse mode wel. Denk Fong Leng, Marga Weimans, Frans Molenaar, Alexander van der Slobbe en, meer recent, Viktor&Rolf

Tijd dus om dat erfgoed te eren, zo dacht Fashionweek Nederland, en zette er prompt een hele avond rondom op. Enerzijds vanuit het gevoel van nostalgie, als we Ferry van der Nat zo aanhoren: 'Als ik denk aan het woord Dutch Heritage denk ik: waar is dat gebleven, en waarom weten mensen zo weinig van ons mode-erfgoed?' 

Anderzijds is daar ook het gevoel van dat erfgoed juist willen eren, aldus Iris Ruisch: 'We hebben een enorm rijk en fascinerend landschap met klinkende namen en fantastische statements; van heel aards tot zeer expliciet en experimenteel.'

We hebben een enorm rijk en fascinerend landschap met klinkende namen.

Dramatisch

Van der Nat somt, in aanvulling van bovengenoemde ontwerpers, een aantal van die klinkende namen op: Max Heymans, Frank Govers, Jan Jansen… Ruisch vult aan: 'Maar ook de meer commerciële labels die nog steeds bestaansrecht hebben en van wezenlijk belang zijn geweest voor ons mode-klimaat: Mac & Maggie, G-star, Humanoid, Laundry Industry, en ook 'jongere' designerlabel als Avelon en Monique van Heist.'

'De' Nederlandse mode is nuchter en duidelijk, zo omschrijft de modeman. Maar ook: 'Vaak recht door zee en soms ook dramatisch en groots. Het is vooral een mode waarin het eigen handschrift het beeld van een culturele deler overschrijft.'

Internationaal succesvolle ontwerpers moeten we meer respecteren en vieren.

Koesteren

Voldoende om te koesteren dus, en toch schreeuwen we het niet van de daken. Als het aan beide curatoren lag, voelden we veel meer trots voor dat wat Nederland doet op modegebied. Want, zo vindt Van der Nat: 'Ondanks het feit dat we een klein land zijn, zijn er voldoende ontwerpers die een grote internationale carrière hebben bereikt. Dat moeten we meer respecteren en vieren. In andere landen worden zij nota bene op handen gedragen!'

'Borstklopperij is niet zo Hollands natuurlijk', meent Ruisch. 'Maar na de openingsavond hoop ik dat niemand zich nog hoeft af te vragen wat die Nederlandse modeheritage dan is. En wellicht dat we wat hoop voor de toekomst kunnen brengen bij  beginnende ontwerpers.'