Met ook Macintosh - met daarin onder meer Manfield, Dolcis en Invito - failliet, rijst maar weer de vraag: wat gebeurt er toch allemaal? Edwin Belt, branchemanager van INRetail, recapituleert.

Manfield, Dolcis, V&D, Avelon, Mattijs van Bergen, Miss Etam, Schoenenreus: het is een slagveld op het gebied van Nederlandse moderetailers. Hoe kan het dat er zoveel modebedrijven in zo'n korte tijd achter elkaar failliet zijn gegaan?

'Van wat ik zie zijn het genoemde warenhuis en de ketens sterk in het middensegment vertegenwoordigd. Het meest lastige segment, zeker wanneer je je onvoldoende kunt profileren. In principe richten zij zich op een hele brede doelgroep, waarmee ze onvoldoende duidelijk zijn voor een specifieke doelgroep. Inspelen en het antwoord hebben op het veranderende consumentengedrag - lees diverse online activiteiten - werd te laat ingezet. Wat ik las in de media is dat de weersomstandigheden een sterke rol speelden in het faillissement. Ik kan me dat tot een bepaalde hoogte voorstellen, maar de branche heeft goed garen gespind in de maanden september en oktober. Het is logisch dat weersomstandigheden een rol spelen in de omzet, maar de organisatie is sterk ongezond wanneer dit tot een faillissement leidt.'

Heeft de Nederlandse modemarkt het zwaarder dan andere landen?

'Ik geloof niet dat Nederland het zwaarder heeft ten opzichte van het buitenland. We hebben immers te maken met een veranderde consument, die andere prioriteiten en eisen stelt aan het winkelen en kopen van producten, ook in het buitenland. Of dat nu om mode- of andere branches gaat. Naast het veranderende consumentgedrag is, voor wat betreft de mode, ook het verouderde businessmodel ook een probleem, met het voorraadrisico volledig bij de retailer. Gelukkig is dit model aan het wijzigen. Het risico van de voorraad ligt steeds vaker ook deels bij merken/leveranciers. Het voordeel is dat de retail over bepaalde voorraad kan beschikken, terwijl hij de voorraad niet heeft ingekocht. Minder risico voor de verkoper, dus.'

Het verhaal zal onderscheidend moeten zijn en een toegevoegde waarde moeten zijn

Wat raad je (mode-)ondernemers aan?

'Het blijft natuurlijk maatwerk voor elk bedrijf afzonderlijk, maar in de basis gaat het om exact weten wie jouw doelgroep is, hoe deze consument communiceert, oriënteert, winkelt en koopt. Als retailer ben je duidelijk herkenbaar en voldoe je aan de verwachtingen welke deze consument stelt, zowel online als offline. Je communiceert, onder meer via social media kanalen, en hebt contact met jouw consument die past bij deze doelgroep. Cross- en omnichannel zijn zaken die je op de rit moet hebben en het verschil tussen online en offline vervaagt.Het verhaal, waar het om gaat, zal onderscheidend moeten zijn en bij moeten dragen aan een toegevoegde waarde aan het winkelconcept.'