En doneert een deel van de opbrengst.

Oktober staat voor de deur. Wat heet: borstkankermaand. En dat is hartstikke nodig, gezien het droevige feit dat deze kankersoort in Nederland het vaakst voorkomt en jaarlijks veel te veel slachtoffers maakt. Nimmer genoeg aandacht voor borstkanker dus, vindt ook Stella McCartney – die haar moeder eind jaren negentig aan deze ellendige ziekte verloor.

De Britse ontwerper springt net als een jaar geleden in de bres voor Breast Cancer Awareness en doet dat met fraaie lingeriesets (Alina Playing) en met Cara Delevingne als uithangbord. Nieuw ditmaal: de Louise Listening-beha, speciaal voor vrouwen die een dubbele borstamputatie hebben ondergaan.

'We wanted to bring something feminine and beautiful into a bra that is taboo. There are so many different emotions attached to the tragic realities of having had a double mastectomy,' aldus McCartney. 'Cara also brings a level of coolness to the campaign; so there is no taboo, no shame involved. She has that confidence that we want to bring to a new generation of young women and also inspire all generations of women to be aware of breast cancer and to be aware that preventing it is the most positive approach.'

Delevingne treedt in de voetsporen van Kate Moss, die vorig jaar dienst deed als campagnemodel.

De Alina Playing-lingerie is vanaf oktober exclusief viastellamccartney.com te krijgen. Een deel van de opbrengst gaat naar het Linda McCartney Centre en naar de National Breast Cancer Foundations in Amerika en Australië.