The Weeknd leefde van een uitkering en winkeldiefstal

Over het mysterie Abel Tesfaye, die nu een wereldster is.

Waar op de cover van ons hoogsteigen septembernummer de prachtige Joan Smalls schittert, kozen onze collega's in de US popster The Weeknd als coverboy. Beide foto's komen uit een iconische serie gecreëerd door Bazaar-opperhoofd Carine Roitfeld - gefotografeerd door Brigitte Lacombe - genaamd Icons Unplugged. Een modeserie waarin muziek en fashion voor najaar 2017 samen komen. Evenals oude (Courtney Love, Dionne Warwick) en nieuwe (Grimes, Travis Scott, Irina Shayk en dus The Weeknd) muzikale en modellenlegendes.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below

Binnenin ons septembernummer (nu in de winkel!) vind je de 17 pagina's tellende modeserie terug, maar op deze plek delen we met liefde alvast een voorproef plus het intrigerende interview dat onze Amerikaanse zusters met hun coverboy deden.


The Weeknd haat het om interviews te geven. In het verleden zorgden die er vaak voor dat de 27-jarige Canadese singer-songwriter zich backstage bij een optreden of thuis in zijn appartement beschikbaar moest maken om vervolgens door een journalist vooral aan de hand van een grondig bestuderen van zijn lichaamstaal te worden geportretteerd. Niet zelden aangevuld met de meest waanzinnige metaforen voor zijn rommelige haarstijl.

Vlak voordat Starboy in 2016 uitkwam – het album dat van The Weeknd in één klap één van de grootste popsterren ter wereld maakte – knipte hij zijn befaamde dreadlocks af en legde ze in de kluis van zijn manager. Maar ondanks zijn nieuwe, iets minder heftige, kapsel wordt hij nog steeds belaagd met irritante vragen die hij liever niet beantwoordt. In plaats daarvan biedt hij een blik in zijn ziel via de mail.


Courtney Love in een Gucci-jurk, -panty en -schoenen; De Beers-oorbellen; Make-up: Laura Mercier Creme Smooth Lip Colour in Red Amour (€ 23,92).


Vraag de persschuwe cinefiel bijvoorbeeld over zijn favoriete films, en hij antwoordt met zijn favoriete slechteriken. 'De laatste die me enorm intrigeerde was Heath Ledgers Joker,' schrijft hij. 'David van de nieuwe Alien-reeks heeft totaal geen genade voor het menselijk leven,' ook een slechterik waar The Weeknd dol op is. Hij voegt eraan toe dat toen hij tien jaar oud was Nas en Puff Daddy zijn stijliconen waren door hun 'kapsels en baggy kleding', het was de reden waarom hij tot een paar jaar terug nooit pakken droeg.


Links: Dionne Warwick in haar eigen kleding en accessoires; Make-up: Laura Mercier Candleglow Soft Luminous Foundation (€ 48). Rechts: Travis Scott in Yeezy-jacket en broek; Givenchy door Riccardo Tisci-shirt; Saint Laurent door Anthony Vaccarello-laarzen; Zijn eigen juwelen en schoenen.


De laatste tijd is hij daar toch behoorlijk goed in geworden. In mei, toen hij en zijn vriendin Selena Gomez voor het eerst in het openbaar als koppel verschenen, tijdens het Met Gala, stond hij dankzij zijn Valentino-smoking met daarop een diamant en saffieren broche op zowat elke best-dressed lijst.

Advertisement - Continue Reading Below

Miranda Lambert in Michael Kors Collection-jurk; Jimmy Choo-schoenen; Make-up: Laura Mercier Flawless Fusion Ultra-Longwear Foundation (€ 41).


Bij de zeldzame gelegenheid dat een buitenstaander zich in de nabijheid van The Weeknd begeeft, komen ze er vaak achter dat hij een oprechter en aardiger man is dan de man wiens lyrics rechtstreeks uit een Bret Easton Ellis-roman lijken te komen. Ondanks dat zijn muziek voortkomt uit veel ervaring, geeft hij een simpele reden voor het verschil tussen zijn muzikale- en echte persona: 'Ik laat mensen niet zo snel het achterste van mijn tong zien. Een beetje mysterie is nooit verkeerd.'

Maar met 'nooit verkeerd' bedoelt hij misschien wel 'noodzakelijk'. Want voordat The Weeknd daadwerkelijk The Weeknd werd was hij een mysterie in levendelijven. Hij werd in Toronto geboren als Abel Tesfaye. Zijn ouders waren Ethiopische immigranten die eind jaren tachtig de burgeroorlog ontsnapten. Hij werd grootgebracht door zijn moeder en grootmoeder in een voorstad van Scarborough. Op zijn zeventien ging hij van school om samen met zijn vrienden, La Mar Taylor en Hyghly Alleyne, in downtown Toronto te wonen.

De huur werd betaald van een uitkering, eten werd soms gestolen en er werd meer dan genoeg gebruikt. Allemaal terwijl de toekomstige ster bezig was aan zijn trilogie R&B-achtige online mix tapes: House of Balloon, Thursday en Echoes of Silence. Zelfs voordat zijn muziek werd opgepikt door mede-Canadees rapper Drake, besloot hij zijn werk onder zijn podiumnaam op YouTube te zetten, waar hij een horde online volgers kreeg die geen idee hadden wie hij was en hoe hij eruit zag.


Candice Swanepoel in Chanel-blouse en rok; De Beers-armband; The Weeknd in Saint Laurent door Anthony Vaccarello-jacket, shirt en broek; Jimmy Choo-schoenen; Make-up: Laura Mercier Paint Wash Liquid Lip Colour in Petal Pink (€ 23,92).


Zijn rijzen naar superstardom lijkt misschien een ontwikkeling die weinig inspanning kostte, maar dat is slechts schijn: de manier waarop The Weeknds muziek maakt blijft een nauwbewaakt geheim. 'Abel zal altijd iemand zijn die niet te veel informatie wil weggeven,' zegt Taylor, zijn huidige creative director, die samen met stage designer Es Devlin het enorme lichtsculptuur, dat boven het podium zweeft tijdens The Weeknds huidige wereldtour, maakte. 'Ik denk dat Abel op dezelfde manier werkt aan zijn muziek als hij aan het lichtobject werkte: hij is enorm nauwkeurig op elk detail.' Aldus Devlin. Volgens hem is er bij The Weeknd sprake van synesthesie, dat ervoor zorgt dat hij 'specifieke kleuren in muziek ziet. Sommige akkoorden zijn een specifieke blauwtint; anderen verblindend wit.'

Advertisement - Continue Reading Below

Sinds The Weeknd een wereldster is, valt hij zowel in de categorie bekend als onbekend in een wereld waarin fans meer toegankelijkheid dan ooit verwachten. Op de vraag hoe hij daarin tóch zijn mysterieuze zelf kan blijven heeft hij een simpel antwoord.


Links: Joan Smalls in een Dior-jurk, bh, slip, ring en ketting (gedragen rondom de enkel); Make-up: Estée Lauder Pure Color Envy Sculpting Blush in Soulful Spice (€ 42,79); Rechts: Karlie Kloss en Natasha Poly in What Goes Around Comes Around-slips; Atelier Swarovski door Christopher Kane-kettingen; Atelier Swarovski door Jason Wu-armbanden; Atelier Swarovski-oorbellen; Chanel-laarzen.


'Gelukkig is het enige wat de wereld van mij vereist mijn muziek,' aldus The Weeknd. 'Ik hoef ze voor de rest van mijn leven niets anders te geven dan dat.'

Alsnog heeft hij 14 miljoen volgers op Instagram en reageert hij zelfs op interviewvragen. Misschien is de sleutel tot zijn succes om dat met mate te blijven doen. Op de vraag of hij ooit zijn artiesten-persona zou loslaten voor een volgend album reageert hij verrassend enthouiast: 'Kind of like pulling a Ziggy Stardust.' 'Misschien stop ik wel met het zijn van The Weeknd,' zegt hij voordat hij zichzelf corrigeert. 'Of misschien geef ik The Weeknd slechts een pauze.'


Adriana Lima en Irina Shayk in Vera Wang Collection-tops; Cartier vintage-kettingen; The Weeknd in Saint Laurent door Anthony Vacarello-jasje, shirt en broek.


Dit artikel verscheen in het september issue van Harper's BAZAAR US.

Openingsbeeld: The Weeknd en Candice Swanepoel; Swanepoel in Chanel-blouse en rok; De Beers-armband; The Weeknd in Saint Laurent door Anthony Vaccarello-jacket, shirt en broek; Jimmy Choo-schoenen; Make-up: Laura Mercier Paint Wash Liquid Lip Colour in Petal Pink ($28).

Sittings Editor: Ben Perreira; Sittings Assistant: Ron Hartleben; Haar: Tina Outen; Make-up: Isamaya Ffrench; Manicure: Mei Kawajiri; Casting Director: Evelien Joos; Entertainment Director: Christopher Bartley; Productie: Cristina Gabriele; On-set Productie: No Wheelies Inc.; Set Design: Emma Roach; Videography: Marco Adamo Graziosi + Maria Host-Ivessich; Tailor: Wendel Johnston; Location: Pier 59 Studios, NYC.