Met de expositie 'Her Time' toont OMEGA de evolutie van vrouwenhorloges

En daarmee ook de ontwikkeling van vrouwenemancipatie door de jaren heen.

Met de expositie 'Her Time' viert OMEGA dit jaar zijn eigen geschiedenis op het gebied van vrouwen en horloges. En die is niet alleen interessant voor wie van mooie horloges houdt, maar ook voor wie interesse heeft in het verband tussen mode en emancipatie.

In sommige kringen werd het als onbeleefd gezien wanneer een vrouw op haar horloge keek, omdat zij daarmee misschien de indruk wekte zich te vervelen.


In de twintigste eeuw gebeurde er enorm veel op het gebied van vrouwenrechten. Vrouwen kregen stemrecht en lieten hun collectieve stem meer en meer horen. In 1902 vond er in de wereld van het dameshorloge nog een andere revolutie plaats: in een zilveren kast, overdekt met een sierlijk bloemdesign, introduceerde OMEGA zijn eerste polshorloge voor dames, waarmee het merk zijn status van stijlicoon vestigde.

In sommige kringen werd het in die tijd nog als onbeleefd gezien wanneer een vrouw op haar horloge keek, omdat zij daarmee misschien de indruk wekte zich te vervelen. Daarom kwam OMEGA met zijn eigen 'sieraadhorloges'. Het waren delicate juwelen die eruit zagen als sieraden, waarin subtiel een klein uurwerkje zat verscholen.

Tijdens de 'roaring twenties' waren korte rokken en bobkapsels dé mode van de dag en liet de art deco-beweging de wereld kennismaken met rijke kleuren en gewaagde vormen. Aansluitend op deze pas ontdekte vrijheid en uitdrukkingsvormen produceerde OMEGA zijn eigen lijn van art deco-sieraadhorloges, waarvan je hieronder een mooi voorbeeld kunt zien.

Tussen 1894 en 1935 was ruim 35 procent van OMEGA's productie van geavanceerde uurwerkonderdelen bestemd voor dameshorloges – waarmee meteen duidelijk is hoe het merk het belang van deze markt herkende. Een van de fraaiste voorbeelden van deze toewijding was misschien wel de OMEGA 'Medicus' van 1937. Dit eenvoudig te bedienen en zeer goed leesbare horloge was ontworpen voor verpleegsters, en het was OMEGA's eerste polshorloge met een centrale secondewijzer.

'In alle facetten van het leven is de vrouw niet minder actief, sportief en drukbezet als de man. En net als hij eist zij een horloge met precisie.'

Naarmate opvattingen over de samenleving in de jaren vijftig begonnen te verschuiven, veranderden geleidelijk ook de reclames van het merk. Terwijl veel fabrikanten de stereotypen uit de huishouding gebruikten of zich van allerlei dubbelzinnigheden bedienden, benadrukte OMEGA juist de individualiteit en het gevoel voor stijl die iedere vrouw uniek maken. Een advertentie uit 1951 maakt dit heel duidelijk: 'In alle facetten van het leven is de vrouw niet minder actief, sportief en drukbezet als de man. En net als hij eist zij een horloge met precisie.'

Het was in dit decennium dat OMEGA zijn toewijding aan de vrouwelijke klant het duidelijkst naar voren bracht: toen de Ladymatic in 1955 werd ontwikkeld, bevatte dit horloge 's werelds kleinste automatische rotoruurwerk. Het horloge was veel geavanceerder dan alles wat er op dat moment op de markt was en was dan ook meteen een sensatie vanweg zijn combinatie van technologisch vernuft en fraaie ontwerp.

Vanaf dat moment bleven de pareltjes elkaar opvolgen: OMEGA's geheime sieraadhorloge 'Flowers' was het eerste uurwerk dat werd gefabriceerd in (licht)paars-goud, en een eenmalig uurwerk uit 1955 was bezet met diamanten. Veel van deze verborgen uurwerkjes werden in samenwerking met beroemde ontwerpers ontwikkeld, een trend die doorzette tot in de jaren zestig en zeventig, toen de wereld in de ban raakte van experiment, creativiteit en kleur.

Welk decennium je ook onder de loep neemt, de tentoonstelling maakt duidelijk dat OMEGA altijd gelijk is blijven lopen met de veranderende houdingen en voorkeuren van vrouwen.

Toen Cindy Crawford in 1995 de eerste Brand Ambassador van OMEGA werd, begon het merk aan een nieuw tijdperk, waarin het bedrijf met trots zijn naam associeerde met de meest succesvolle en zelfbewuste vrouwen van hun tijd. Sindsdien zijn veel bekende namen uit de filmwereld, de sport en de mode toegetreden tot de OMEGA-familie. Tot de ambassadeurs van nu behoren actrice Nicole Kidman, golfster Stacy Lewis en atlete Jessica Ennis-Hill.

Welk decennium je ook onder de loep neemt, de expositie 'Her Time' maakt duidelijk dat OMEGA altijd in de pas is blijven lopen met de veranderende houdingen en voorkeuren van vrouwen. In sommige gevallen zaten de dameshorloges van het merk zelfs verfijnder en vernuftiger in elkaar dan de herenhorloges.

Op de website van OMEGA vind je nog veel meer mooie verhalen over het verbond tussen horloges en vrouwen door de jaren heen. Hieronder alvast een voorproefje; tien iconische dameshorloges van het merk tussen 1906 en 2010.


1. Omega-damespolshorloge, 1906

Door de aanpassing van een hanghorloge in 18-karaats rood goud van Lépine (vandaar de 12-uursmarkering op de 3-uurspositie) werd dit een van de eerste polshorloges die OMEGA fabriceerde. Het uurwerk heeft een wijzerplaat in ivoorlegering, een minutencirkel van goudstipjes en fraai bewerkte wijzers in Louis XV-stijl.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Omega 'Lépine Pendant Art Nouveau', 1910

Dit ronde dameshanghorloge van Lépine heeft Arabische wijzerplaatcijfers in Parijse stijl en peervormige wijzers. De glanzende achterzijde van de horlogekast is belegd met transparantblauw email en een verfijnd patroon in witgoud, bezet met zestien diamantjes.

Advertisement - Continue Reading Below

3. Omega Art Déco-sieraadpolshorloge, 1940

Dit opvallende model is een prachtig voorbeeld van de art deco-stijl die de modewereld veroverde. Het uurwerk heeft de rechthoekige vorm die kenmerkend is voor deze tijd en is vervaardigd van platina, met rijen van glinsterende diamantjes en blauwe saffieren.

Advertisement - Continue Reading Below

4. Een zeer zeldzaam Omega-sieraadpolshorloge voor de Franse markt, 1946

Dit zeldzame model in 18-karaats rood goud was het eerste horloge met de uittrekbare 'Tubogas'-horlogeband, die later door talloze andere merken zou worden toegepast. Het model maakte ook furore door de advertentie die de beroemde kunstenaar René Gruau ervoor ontwierp.

Advertisement - Continue Reading Below

5. Een revolutie in stijl voor dames: de OMEGA 'Ladymatic', 1955

De 'Ladymatic' was vanaf het allereerste begin een groot succes en combineerde schoonheid met verbluffende innovatie. Door dit model met 's werelds kleinste automatische rotoruurwerk uit te rusten, introduceerde OMEGA een revolutionaire standaard voor elegantie en sierlijkheid in de horlogerie voor dames.

Advertisement - Continue Reading Below

6. Omega 'Topaz': sieraadhorloge met verborgen uurwerk, 1956

Dit unieke horloge werd ten behoeve van de catalogus en expositie 'Montres et Bijoux' vervaardigd door Jean Hauck uit Genève. Het heeft een waaier van 21 driehoekige topazen in de baguette-slijpvorm en is bezet met 31 briljantjes op het deksel en de bandaanzet.

Advertisement - Continue Reading Below

7. Omega 'Moldavita', 1964

Dit prestigieuze horloge werd ten behoeve van de Wereldtentoonstelling in New York ontworpen door Gilbert Albert en combineert moldaviet – in een zeldzame edelsteenkwaliteit, gevormd door de inslag van een meteoriet – met een minuscuul automatisch mechanisme, 18-karaats goud en platina.

Advertisement - Continue Reading Below

8. Omega 'De Ville Jeux d'Or', 1972

Dit polshorloge in 18-karaats geel goud werd in de catalogus aldus omschreven: 'Het goud van de horlogeband versmelt in onregelmatige golven met de facetten van de rechthoekige behuizing. Het saffierkristal is gevormd als een smaragd en beschermt de wijzerplaat.'

Advertisement - Continue Reading Below

9. Omega 'Constellation Star', 1992

Een firmament van gouden stipjes siert de wijzerplaat van dit horloge van 18-karaats goud, samen met één enkele diamant op een plek die door de klant kon worden gekozen. De klant kon ook zijn eigen naam aan een ster verbinden, die in de achterzijde van de horlogekast werd gegraveerd.

Advertisement - Continue Reading Below

10. Omega 'New Ladymatic', 2010

Bij de introductie van de volgende 'Ladymatic'-generatie werden dezelfde ideeën van tijdloos design en baanbrekende technologie toegepast. Tot de nieuwe kenmerken behoorden co-axiale uurwerken en krachtige wijzerplaatontwerpen, zettingen en indexen.