Met de expositie 'Her Time' toont OMEGA de evolutie van vrouwenhorloges
En daarmee ook de ontwikkeling van vrouwenemancipatie door de jaren heen.
Met de expositie 'Her Time' viert OMEGA dit jaar zijn eigen geschiedenis op het gebied van vrouwen en horloges. En die is niet alleen interessant voor wie van mooie horloges houdt, maar ook voor wie interesse heeft in het verband tussen mode en emancipatie.
In de twintigste eeuw gebeurde er enorm veel op het gebied van vrouwenrechten. Vrouwen kregen stemrecht en lieten hun collectieve stem meer en meer horen. In 1902 vond er in de wereld van het dameshorloge nog een andere revolutie plaats: in een zilveren kast, overdekt met een sierlijk bloemdesign, introduceerde OMEGA zijn eerste polshorloge voor dames, waarmee het merk zijn status van stijlicoon vestigde.
In sommige kringen werd het in die tijd nog als onbeleefd gezien wanneer een vrouw op haar horloge keek, omdat zij daarmee misschien de indruk wekte zich te vervelen. Daarom kwam OMEGA met zijn eigen 'sieraadhorloges'. Het waren delicate juwelen die eruit zagen als sieraden, waarin subtiel een klein uurwerkje zat verscholen.
Tijdens de 'roaring twenties' waren korte rokken en bobkapsels dé mode van de dag en liet de art deco-beweging de wereld kennismaken met rijke kleuren en gewaagde vormen. Aansluitend op deze pas ontdekte vrijheid en uitdrukkingsvormen produceerde OMEGA zijn eigen lijn van art deco-sieraadhorloges, waarvan je hieronder een mooi voorbeeld kunt zien.
Tussen 1894 en 1935 was ruim 35 procent van OMEGA's productie van geavanceerde uurwerkonderdelen bestemd voor dameshorloges – waarmee meteen duidelijk is hoe het merk het belang van deze markt herkende. Een van de fraaiste voorbeelden van deze toewijding was misschien wel de OMEGA 'Medicus' van 1937. Dit eenvoudig te bedienen en zeer goed leesbare horloge was ontworpen voor verpleegsters, en het was OMEGA's eerste polshorloge met een centrale secondewijzer.
Naarmate opvattingen over de samenleving in de jaren vijftig begonnen te verschuiven, veranderden geleidelijk ook de reclames van het merk. Terwijl veel fabrikanten de stereotypen uit de huishouding gebruikten of zich van allerlei dubbelzinnigheden bedienden, benadrukte OMEGA juist de individualiteit en het gevoel voor stijl die iedere vrouw uniek maken. Een advertentie uit 1951 maakt dit heel duidelijk: 'In alle facetten van het leven is de vrouw niet minder actief, sportief en drukbezet als de man. En net als hij eist zij een horloge met precisie.'
Het was in dit decennium dat OMEGA zijn toewijding aan de vrouwelijke klant het duidelijkst naar voren bracht: toen de Ladymatic in 1955 werd ontwikkeld, bevatte dit horloge 's werelds kleinste automatische rotoruurwerk. Het horloge was veel geavanceerder dan alles wat er op dat moment op de markt was en was dan ook meteen een sensatie vanweg zijn combinatie van technologisch vernuft en fraaie ontwerp.
Vanaf dat moment bleven de pareltjes elkaar opvolgen: OMEGA's geheime sieraadhorloge 'Flowers' was het eerste uurwerk dat werd gefabriceerd in (licht)paars-goud, en een eenmalig uurwerk uit 1955 was bezet met diamanten. Veel van deze verborgen uurwerkjes werden in samenwerking met beroemde ontwerpers ontwikkeld, een trend die doorzette tot in de jaren zestig en zeventig, toen de wereld in de ban raakte van experiment, creativiteit en kleur.
Toen Cindy Crawford in 1995 de eerste Brand Ambassador van OMEGA werd, begon het merk aan een nieuw tijdperk, waarin het bedrijf met trots zijn naam associeerde met de meest succesvolle en zelfbewuste vrouwen van hun tijd. Sindsdien zijn veel bekende namen uit de filmwereld, de sport en de mode toegetreden tot de OMEGA-familie. Tot de ambassadeurs van nu behoren actrice Nicole Kidman, golfster Stacy Lewis en atlete Jessica Ennis-Hill.
Welk decennium je ook onder de loep neemt, de expositie 'Her Time' maakt duidelijk dat OMEGA altijd in de pas is blijven lopen met de veranderende houdingen en voorkeuren van vrouwen. In sommige gevallen zaten de dameshorloges van het merk zelfs verfijnder en vernuftiger in elkaar dan de herenhorloges.
Op de website van OMEGA vind je nog veel meer mooie verhalen over het verbond tussen horloges en vrouwen door de jaren heen. Hieronder alvast een voorproefje; tien iconische dameshorloges van het merk tussen 1906 en 2010.
Meer van Harper's BAZAAR
Moderedacteuren zweren bij deze zonnebril
Shop chique platte schoenen voor elke gelegenheid
Anya Taylor-Joy bewijst: déze broek is altijd goed
Deze rebelse T-shirt trend is plotseling overal